28 juni 2009

A fu***ng ugly away kit.

Första semesterveckan innebar mycket träning, altandäcksbygge och lite andra göromål i huset. Sistnämnda är ett större projekt än jag trott. Har byggt en mindre soldäck av enklare snitt tidigare och även om detta inte är något Bygglov-projekt verkar det här däcket ta sin lilla tid. Den påtagliga sommarvärmen gör det inte enklare. När jag nu vänder almanacksblad och noterar att det är lördag är regelverket i princip klart, och därmed det tuffaste jobbet avslutat. Sambon är ett under av energi. I onsdags seneftermiddag började hon, trots extrem hetta, att tvätta trallgolvet i uterummet som snart ska oljas (nu har hon hunnit med det också!). Därefter gav hon sig på att dammsuga hela huset för att sen putsa fönstrena. Detta efterföljdes av matlagning och vattning av inneväxterna. Själv satte jag på en maskin tvätt av sängkläder och satt sen i en tv-fåtölj och flämtade i värmen. Nedgrävandet av plintar och justering av altandäckets regelverk hade fått mig att lämna walk over för den dagen. ***** Michael Jacksons död kommer att vrängas ut och in och frågan är om popikonen får någon frid efter att han lämnat jordelivet. Har han gjort det förresten? Nu finns det uppgifter som menar att Jacko fejkat sin egen död. Elvis har varit levande död sedan 1977, och nu ska den stackars magre, bleke och mediejagade pojken inte få komma till vila heller?! ***** Helgen innan min första semestervecka tipsades jag av fästmön att hänga på hennes morgondopp (näh, inte DET doppet!) på simstadion. Det lät som en god idé och jag kom faktiskt upp i tid första dagen. Mina "prestationer" finns nedan. Lördag: 750 meter Söndag: 58,0 min Måndag: 50,0 min Tisdag: 60,0 min Onsdag: 60,0 min (1 900 meter) Torsdag: 30,0 min ***** After beach på Solgården har blivit ett signum för solbadandet i Tylösand med omnejd. Inte ens TeTe-bloggens redaktör kan låta bli. Det är ett också ett bra ställe för fame spotting. Vid söndagens besök sågs f d proffs- och landslagsspelaren, Andreas Andersson. Andersson är från den lilla orten Gullspång och det tror jag han har gemensamt med Olof Mellberg och Linda Bengtzing. Vad han gör nu har jag ingen aning om, men hans senaste fotbollsuppdrag var sportchefsjobbet i Degerfors. Andreas var aningen rödbrun i nyllet, men så brände ju solen rejält just den söndagen. Betydligt blekare om nosen var HBK-Zvirre som gästade Simstadion i tisdags med sina barn. Inte ett bloss han tog. Har han slutat röka? ***** Vilda västern på Östra Stranden? Jag läste med visst intressed HP-artikeln om bråket som uppstått mellan åretruntboende och stugägare när det gäller framkomligheten till offentliga toaletter. Asså det är två saker jag inte riktigt förstår här. Det första är att jag inte greppar hur temporärt boende och gäster kan tro att det är okej att sätta upp hinder för strandbesökare och boende. Det andra jag inte förstår är varför åretruntboende lägger energi på att bråka om tillgängligheten till offentliga toaletter. Är det nån som borde ha det ordnat för sig med wc är det väl dem?! Vad jag däremot förstår är att kommunens företrädare inte lyckats hantera situationen särskilt framgångsrikt. ***** Det är härligt att kunna sträcka ut sina armar och ben i bassängen. Jag har hittat en teknik med bröstsimmet som gör det njutningsfullt och får min tonfiskliknande kropp att forcera fram med fart å flyt. Om det inte varit för en del medsimmare... I det avgränsade området för motionssimmare finns tre badkaraktärer: The Pace, Badankan och Speedo-manen. Själv representerar jag The Pace-karaktären, den som vill simma i hygglig takt med långa, jämna simtag. Badankan är en 70+ kvinna/man som nästan trampar vatten istället för att simma, men har ändå min fulla respekt med sin aktningsvärda ålder och uppenbara fysik. Badankan går att simma förbi även för The Pace. Det är värre med Speedo-manen. Den här karaktären är sannolikt en f d simmare som inte nådde de framgångar denne föresatt sig i ungdomsåren. I vuxen ålder ska nu Speedo-manen nästan maniskt visa hur fort man kan simma 50 meter. Här visas ingen pardon för andra simmare. På med Speedo-glasögonen, ner med huvudet i vattnet och gasa på. Vi andra får kallsupar av svallvågorna och plötsligt behövs det tre jämsides filer i bassängen för att få plats för Speedo-manens show off. Inte sällan uppträder denna karaktär i baddräkt och dyra Speedo-glasögon, och tar dessutom tiden på sin tillryggalagda bassänglängd vilket man gärna diskuterar efteråt med likasinnad, samtidigt som de andra simmare som är i vägen förbannas. För egen del blir deras medverkan i motionsområdet frustrerande eftersom de hindrar mig från att simma förbi Badankan, och jag tvingas bromsa upp och gå över till simtag som är kortare än min träning och njutning önskar. ***** Styrräntan styr räntan. Vad styr styrräntan? ***** Jag är besviken. Mitt engelska favoritlag har lanserat säsongens bortamatchställ och jag hade stora förhoppningar på nån frän matchtröja att beställa från Arsenals onlineshop. Till min gruelse ser jag att de nya bortaställen ser förskräckliga ut! Nike har verkligen tappat fokus och designavdelningen behöver rekrytera nytt. Förra säsongens tvärrandiga variant var ett av klubbens fulaste på många år, men i år är det ännu värre. Smalrandig kragtröja med kontrastfärger på kragen (pikétröja) är inte en matchtröja i mina ögon. Den kan de ha till middagen efter match. Eller som pyjamaströja om de sover över efter bortamatchen. Ser framför mig hur spelarna går till sängs i sina randiga tröjor och inser att de ser ut som Beppe i "Beppes godnattstund". ***** Jaha, då var det dags för oss svenskar att lära oss att leva efter nya lagar. De nya lagarna gäller från 1 juli. Man kan ju trösta sig med att vi inte bor i Italien. På en resa i Italien 1998 berättade guiden att det finns 250 000 lagar i landet. I den södra landsändan följer man bara 10 % av dem. I bästa fall. ***** Fotbollsikonen, Kaká, gör Cristiano Ronaldo och nu senast Karim Benzema sällskap i Real Madrid i tre uppmärksammade spelarköp som kostade klubben 2,0 miljarder kronor. När den unge brassen presenterades inför 50 000 åskådare gjorde han det med tröja #8. Det är ett nummer han delar med spelare som Frank Lampard, Steven Gerrard, Fredrik Ljungberg (i Arsenal) och Stoichkov (när han var aktiv). Och Magnus "Turbo" Svensson när han gjorde sina sista säsonger i HBK :) När pressen undrade hur Kaká såg på samarbetet med Ronaldo menade han att det skulle gå bra eftersom det inte finns någon rivalitet mellan dem och att de två varken är fåfänga eller avundsjuka. Är inte Ronaldo fåfäng?! ***** Jag inser nu att jag lyckats pricka in min första semestervecka på ett charmant sätt, om man utgår från väderleken. Och det gör i alla fall jag när det är semester.

/T:sson

Inga kommentarer: