10 juni 2009

Å den ljusnande framtid är deras...?

Överst, fr v: Min dotter, mor och son. Mellanbilden fr v: Lånad studentbil, min dotter, son och hans kamrater. Neders: Min sambos studentpimpade bil. ***** Vita klänningar, svarta kostymer, vita mössor med svart skärm, blommor, nallar och en hel del skumpa. Fredagens studentikosa glädjeyra visste inga gränser och visst gläds vi med våra ungdomar som nu tagit studenten. Vi hade två i vårt hem - en av dem min son, Victor. ***** Jag har reklamerat förseningen av söndagens tåg 429 från Stockholm C till Göteborg C. Egentligen sk--ter jag i vilket, men det kan var intressant att se hur SJ´s kundservice fungerar. ***** Tack, Taxemeter-Kungen, för utlåning av Porschen [poashän] i vilken jag transporterade både mor och son (inte samtidigt dock) under sonens examensdag. ***** Jag är den förste att påpeka, att pengar inte är jämställt med lycka. Däremot innebär tillgång till pengar ett mått av frihet, sannolikt i ett linjärt förhållande till varandra. Just nu känner jag dock lycka och det är faktiskt kopplat till pengar. Efter visst kommunikationsutbyte med min bank har jag nu fått kompensation till nästan hela det belopp som den kortstöld jag blev utsatt för i London mynnade ut i. Yippee! ***** Mordet/dråpet på 16-åriga Therese Rojo är i sanning en tragisk händelse, inte minst då en så ung kvinna har mist livet och de misstänkta gärningspersonerna sannolikt förstört sina egna liv. Ungarna är födda 1993, samma år som min egen dotter! Redan i söndags kväll fanns det på sajten Flashback uppgifter med de misstänktas namn och länk till foton på dem, samt offrets namn och länk till hennes blogg. Det var kanske tvivelaktigt ur ett moraliskt perspektiv, men jag klickade mig vidare till hennes blogg, och det var kusligt att läsa hennes sista blogginlägg som var postat kvällen före hennes död. Namn- och bildpubliceringen på den och andra kanske andra sajter gjorde sannolikt att anhöriga inte längre kunde hoppas på att massmedia inte skulle publicera bild och namn på offret och därför fanns foto på offret i media i onsdags. https://www.flashback.info/showthread.php?t=932561 Jag är osäker om vad jag ska tycka om skvallersajten och uppgifterna som publiceras där. Ibland är de såklart värdefulla och intressanta, men som i det här fallet är det ett nederlag för alla inblandade. ***** Det fantastiska vädret under studentbalen för några helger sedan förbyttes lagom till examensdagen till ett evinnerligt regnande, men ändå utan att övergå till ruskväder. En del studenter hade varit förutseende och försett sig med regnskydd och några t o m med mösskydd. Glädjen stod dock inte att ta miste på och ungdomarna sjöng och skrek för full hals. Visselpipor var ett populärt (?) musikaliskt inslag denna dag. Själv befann jag mig på Sturegymnasiet för att motta min son som skulle komma utrusande med sin klass i MP06g. Det var en lustig syn när klasserna kom utspringande till tonerna av ett liveband. Det var lite av betessläpp över det hela. När ungdomarna väl kom ut och stod inför den stora folkmassan stannade de upp och visste liksom inte vad de skulle göra härnäst. Men då fann de sig och inledde snabbt plan B: hoppa jämfota, tuta i visselpipa och sjunga osammanhängande fraser. Riktigt förnöjsamt. Firandet av utkommande studenter var ingen lek. Det var en ansenlig folksamling med anhöriga och vänner som skulle ta emot sina barn och vänner, men tyvärr blev det inte mycket tid för att ens hitta ungdomarna innan traktorer med släp började brumma igång. En miss i planeringen tycker jag. Många hade ju lagt ner timmar på att dekorera skyltar och förbereda olika blomsterarrangemang och gåvor att behänga sina barn med och att ta plats bland alla dessa paraplyer. Själv fick jag knappt en minut tillsammans med sonen innan han for iväg med sina klasskamrater. För studenterna är dessa stunder som små svarta hål, för de är så upptagna av sitt och det gemensamma firandet med sina klasskamrater, att tid och rum knappt existerar. Tiden bara rusar iväg för dem, och plötsligt bara några få timmar senare, är allt över. Å den ljusnande framtid är deras... Jag önskar mina egna och alla er andras barn all lycka, hälsa och välgång.
/T:sson

Inga kommentarer: