21 september 2008

Vad rör sig i en dansk skalle?

Tips! Delta gärna i mini-enkäten här till höger. Jag kommer att uppdatera webbplatsen med nya efterhand. ***** Vägverket vill att jag ska förnya mitt körkort. Åkte därför ut till stormarknaden för att ta foto i en fotomaskin. Det var ett par före mig så jag passade på att växla pengar i närliggande butik. Paret före mig var +50 och det var kvinnan som skulle fotografera sig. Mannen stod hela tiden precis utanför draperiet i fotoburen. Under tiden som jag väntade på min tur hörde jag ett högljutt utfall från fotoboden. Det var kvinnan som röt åt sin man (tror att han var det). Mannen reagerade inte nämnvärt utan mumlade nåt om att det står i anvisningarna att hon ska sitta med ansiktet rakt mot kameralinsen. Kvinnan fortsatte med förberedelserna men snart var mannen framme med huvet i draperiet. - Men låt mig va! vrålade kvinnan. Vid det här laget kunde jag inte släppa intresset från fotobodsparet. Det är ju inte ofta man hör såna högljudda gräl på offentliga platser, om personerna nu inte tillhör den mer olycksaliga kretsen av medborgare.
Jag såg mannen cirkla runt fotoboden som en uggla väntande på sitt rov. Till slut lommade han sakta åter fram mot draperiet och viskade nåt till kvinnan. Genmälet kom reptilsnabbt och det här vrålet var högre än tidigare och mannen ryggade tydligt samtidigt som han log generat och mumlade för sig själv igen. När kvinnan kom ut för att vänta på att fotokartan skulle levereras i ett fack på utsidan, gick mannen fram och poängterade nåt om vad som står på anvisningarna. Kvinnan svarade inte, tog sina kort, studerade dem snabbt och sen gick båda iväg tillsammans. Tänkte att mannen kanske är en person som tigger om att få åthutningar och kanske rent av tar en smäll för att tillfredsställa den sidan. Kanske är han van vid det från barndomen eller tidigare förhållanden. Jag suckade med ett snett leende och gick in i fotoboden.
*****
Vad kallas en korsning mellan en afrikansk ko och en europeisk? Muuulatt.
*****
I måndags tog jag cykeln för att i samkväm med kamrater se på allsvensk fotboll (skulle det föreställa i alla fall). Vid viadukten på väg till närliggande stadsdel låg en cykel slängd i gräset och vid foten av slänten satt en skäggig man med en Hemköps-kasse mellan fötterna. Det såg inte ut som om han kört omkull. Snarare fick jag vibbar som förtäljde att han antingen var en olycklig sort och/eller törstig. Kanske skulle han dra i sig en öl innan han körde hem. Var han tvungen att smyga med drickandet för dem därhemma? Jag susade förbi mannen genom viadukten under tiden som tankarna virvlade.
*****
Pratade i telefon med en tjej som efter några års funderande är på väg att träda in i kloster. Visste inte att katolska kloster ger möjlighet till både tv och radio. Dagstidning och godis finns också. Det visade sig att tv:n används som informationskanal och radion är bara på vid middagar då nunnorna lyssnar på Dagens eko för att orientera sig om vad som sker i världen. Så att de vet vad de ska ha med i sina böner. Smink och mobiltelefon får Benediktinesystrarna lämna utanför klostermurarna. Fast de har ju ständigt trådlös uppkoppling med vår herre.
*****
Våra danskar vänner från Roskilde har firat weekend hos oss. Det är slående hur lika vi är på många områden. Preben följde med på stand up föreställningen på Halmstad teater. Han trivdes och förstod det mesta av det som artisterna skämtade om. Bland annat var de mycket inne olikheter mellan stockholmare, skåningar, göteborgare och norrlänningar. När någon av dessa kategorier togs upp kom frågan till publiken om någon var något av dessa. En av artisterna tog otippat upp jämförelse med danskarna. Det var kurden Sorin som berättade att han blivit magsjuk när han var i Köpenhamn. Han var så dålig att han fick ställa sig bredbent och kräkas. Då var det en förbipasserande dansk som sa: - Sa du nåt till mig? Preben skrattade. Men förstod han?
/T:sson

Inga kommentarer: