15 september 2008

En månad senare hade den varit illa ute.

Delta gärna i mini-enkäten här till höger >> ***** En ny septembervecka tog sin början. Vädret var egentligen helt okey, men redan vid 6-tiden började septemberkvällen ge kalla rysningar på ryggen. Apropå kalla rysningar: Fästmön skulle handla begagnad bil eftersom hennes egen drabbats av fel som var för dyra att reparera. Säljaren beättade att hon kommit hem en dag och funnit dottern med kompisar ute i trapphuset med unisont förfärad uppsyn. Inne i bostaden hade någon/något flyttat runt möbler och saker låg kastade på golvet. En gestalt hade setts utanför balkongdörren och brevlådeinkastet smattrade till synes av sig själv. En av bostadens datorer som tidigare varit i sparläge, var nu på som om den nyligen använts. På den andra datorn fanns ett meddelande skrivet i ett av datorns program, ett meddelande som raderades mitt framför ögonen på tjejerna. Enligt dottern hade de även hittat ett brev med samma meddelande, men det hade tjejerna kastat i ren förskräckelse. Katten var knas. En av kompisarna uppgav att hon var så rädd att hennes mamma fick komma och hämta henne. Var det då ett simpelt inbrottsförsök? Fast utan tecken på att någon brutit sig in. Hade tjejerna kommit på ett litet busstreck som de drev till sin spets? Om inte, vad var det då som hänt i bostaden? Jag vet dock att en granne nyligen hade avlidit efter lång tids sjukdom. [...] ***** Vi har ett stort odlingsfält utanför husets baksida och det angränsar i sin tur till den stora Europavägen en bit bort. Härom kvällen sprang en medelstor älg på fältet, till synes vilsen och förvirrad. Plötsligt sprang den parallellt med vägen, för att sedan tvärbromsa, svänga runt och fortsätta i älgtrav i motsatt riktning. Jag uppskattar att den var som närmast 300 meter bort från vår tomt. Jag vet inte om det var en fjorårskalv eller en älgko, men ganska snart var både väg, fält och älg dolda av höstmörkret. Det är oktober först i nästa månad. Det ska den här älgen vara glad för. ***** Mer på djurtemat blev det i tisdags när jag körde till Vessigebro. Efter att ha korsat vägen som går till Falkenberg och Torup fick jag span på fyra hästar i en stor hage. De var i olika färger, två bruna, en svart och en vit. Men de hade en gemensam nämnare: De stod alla jämte varandra, med samma avstånd mellan sig och med huvudena riktade åt samma håll. Gör hästar så? ***** Det är dax nu helt enkelt. Inspirerad av kompisen Jimmy och min påtagliga rondör ska midjemått och vikt justeras på i mina ögon mer önskvärt och hälsosamt sätt. Med rätt kost och träning börjar nu resan. Det är riskabelt att sticka ut hakan och göra utfästelser som man själv måste infria. Jag tänker följa Viktväktarnas gamla paroll: "Ät som en höna, skit som en elefant". Tänker lansera en egen kampanjikon som mål och värdemätare på utvecklingen: 34". /T:sson

Inga kommentarer: