27 december 2007

Ett inte fullt så lätt byte.

Brogatan, 27 december kl 14:13. Trängs på smala gator med månghövdat antal medborgare som verkar ha två ärenden framför sig; mellandagsrea eller byten/återköp. Sistnämnda ärende är så tydligt på vissa, att de nästan har det tatuerat i pannen under den stickade mössan. Jag skyndar på mina steg över en av broarna i riktning mot biblioteket där jag ska återlämna en bok jag inte läste färdigt (se tidigare blogg). Ån är askgrå och vattnet guppar lätt i den kalla vind som sveper in över innerstaden från västhavet. Utanför ett av blblioteksfönstrena ser jag en rullstondsbunden man (vadå bunden?) som äter semla i kaféet i sällskap med en betydligt yngre man. Det är troligen hans personliga ssistent. Det yrket är inte alls så eftertraktat som tv-reklamen gör gällande. Går tillbaka mot stan igen och möter ett par med barnvagn. Den har ett gult regnöverdrag med reflexband. Himla bra att göra produkt till barnvagnar som syns i mörker, men att det ska ta så lång tid att komma på det! Apropå reflexplagg ser jag samtidigt en kvinnlig parkeringsvakt i färd med att sätta en bot på vindrutan på en Passat. Lite längre fram ser jag en man köra ut från en parkeringsficka vid pantbanken. Han rattar vant sin bil och försvinner. Det var den längsta bil jag sett i det modellsegmentet, undantaget Lincoln, en automatväxlad Mercedez som nog kostat 800 000 kr. Kom han verkligen från pantbanken? I samband med dessa grubblerier kommer jag plötsligt ihåg mitt ärende i stan och stångar mig otåligt fram till butikens disk för båten/återköp. /T:sson

Inga kommentarer: