1 september 2007

Sunkigt värre.

Söndag morgon...förmiddag snarare. Har precis sett reprisen på damernas maratonlopp i friidrotts-VM. De springer ju inte precis långsamt trots att de innan målgång avverkat över 4 mil. Jag frapperas dock över hur kvinnorna ser ut där många av dem är riktigt smala, näst intill anorektiskt smala. Det ser inte friskt ut. Men då utgår jag ju ifrån hur jag betecknar vad som är friskt. Sexköp ett rea-brott Sedan den nya sexköpslagen trädde ikraft har det visat sig att straffpåföljden är ytterligt blek. Vad värre är, är att det går inte att skärpa straffet om man inte gör en lagändring. Högsta domstolen har nämligen satt ribban (!) när man dömde en sexköpare till 50 dagsböter. Domstolarna har alltså värderat brottet köp av sextjänster till denna ynkliga påföljd, och det måste ju finnas hundratals förseelser som är mildare än denna men där straffpåföljden är hårdare. Kammaråklagare Lise Tamm är förbannad på den ynkliga påföljden när en torsk köper sex. Dessutom påpekar hon - helt riktigt - att man inte ska kalla det för en tjänst. Vad händer med Sunket? Lokalpressen avslöjade den 1 september att arbetarfiket som i min nära krets kallas Sunket har blivit sålt. Nu är det nya ägare som tar vid och för mig som frekventerat kafét med stor behållning undrar jag följande:
  • kan man även i fortsättningen kaffe med påtår och två ägg-å-sillmackor för 25 kr?
  • kommer de blyinfattade glasen att vara kvar eller ersättas av isolerglas?
  • blir den 50-talslika interiören ersatt av Jetson-fåtöljer, Hydman-Vallien-gobelänger och PH-lampor?

Jag bara undrar.

/T:sson

Inga kommentarer: