8 september 2007

Försvar är bästa försvar.

Lördag morgon. Det som vanligen brukar hända, hände mig igen, idag på morgonen. Nej, det är inte det ni tror! Jag försökte se väderleksrapporten (heter det fortfarande så?) på tv, men det blir allt svårare. Väderpresentationen har blivit så tekniskt utvecklad och även presentatörerna har utvecklats. Rock-Per har mitt odelade intresse och särskilt om hans bildväxlarmojäng ska fungera, för det händer inte sällan att han får byta mojäng mitt i direktsändning. Och där missar jag väderprognosens innehåll. TV4 är ett mönsterexempel på hur man får mig att missa innehållet i det som presenteras. Det beror på mitt intresse för presentatörerna, vad de har för sig och på sig. Det kan bli riktigt roligt ibland. Idag på Väder-Madde ut och såg ut som en 13-årig busig pojke med rutig skjorta och tveksamt val av byxor. Dessutom har TV4-ledningen valt att byta ut kartskärmen och den har en reflekterande kvaltitet, vilket innebar att jag såg både kameramän och övrig studiepersonal i skärmen. Intressant att studera. Och där missade jag den väderprognosen också. Förvar är bästa försvar Regeringen har via finansminister "Ponytail med ring-i-örat" valt att skära i försvarsbudgeten. Det är inget nytt grepp och försvarsbudgeten är något som i princip varje regering varit inne och skurit i. Det ovanliga är att det är en moderat dominerande regering som gör det. På "min tid" var försvarsfrågan och moderat politik en helig allians. Den här gången är det materialkostnaden man vill skjuta in sig på (!). Själv fick jag under rekryten kasta kottar eftersom det var för dyrt att använda knallskott. En fd militär jag pratat med utryckter stor förvåning över beslutet. Nedskärningar av försvarsbudgeten brukar nämligen ske först efter nogrann risk- och konsekvensanalys. Inte den här gången. Minskningar i materialbudgeten är kanske inte avgörande allvarligt när det gäller grundutbilningen för blivande soldater, men det är inte så kul för våra trupper i utlandstjänst att köra omkring i tygbilar mot pansarverkande eld, som min försvarskälla uttryckte det. Nu vet vi inte utfallet i kvalitet efter regeringens beslut, men vi vet med säkerhet att försvarsministern som är reservofficer har avgått och ersatts av en efterträdare som var vapenvägrare. Det är nog dags att börja leta kottar igen. Kan McCann? Jag har i tidigare bloggutgåvor engagerat mig i skrift över lilla Maddies försvinnande i Portugal - det är nu 4 månader sen. Igår kom nya uppgifter där polisen misstänker båda föräldrarna för Maddies försvinnande. Och eventuellt hennes död. Kan det verkligen vara så att McCann´s har varit delaktiga? Har de drogat Maddie för att få äta tapas i lugn och ro? Har de fått hela världen att engagera sig och skänka pengar till Maddie-fonden i sökandet efter den nu 4-åriga flickan, och ändå hela tiden vetat vad som hänt med henne? Föräldrarparet är troende katoliker och det bör väl betyda något när det gäller kärleken till livet, etik och moral. De är bara misstänkta, inte dömda, men blotta misstanken ger mig tyvärr omedelbart tvivel mot McCann´s trovärdighet. /T:sson

Inga kommentarer: