8 februari 2011

Jävla Timell!

Hej å hå, nu är det drag under galoscherna! Avslutade veckan med utgång med kamrat Jimmy och ett helt lass med glada tjejer. Trevligt. I lördags vankades det efterlängtad sushimiddag med Victor och Karin och Melodifestivalen. Sistnämnda kunde jag varit utan. I vanlig ordning blev det en hel del körande fram och tillbaka för att ungdomarna skulle kunna träffa sina vänner och utöva sina intressen. Men det är små besvär.
*****
En fond av svärdbärare och neontetra
Jag trodde först att det var ett långt gånget skämt, men ju längre samtalet fortsatte desto mer insåg jag att det var helt sant. Det berättades för mig om en kvinna som är aningen excentrisk när det gäller hemdesign och kombination av färger. I sin iver att få rätt matchning mellan inredningsfärger och husdjur, gick kvinnan till en zoo-butik och hade då med sig ett prov på den tapet där familjens akvarium stod. Varför det? Jo, hon ville ha fiskar med färger som matchade tapeten. Det är sant! Det är väl så, att med alla dessa heminrednings- och byggprogram så har det slått runt några varv för kvinnan. Jävla Timell! *****
Plötsligt försvann vinterskruden vi lärt oss leva med. Såg altandäcket för första gången sedan november. Nu förbereder jag sommarens uteliv på tomten genom att lägga ut en beställning på en ny betongskiva till grillen.
*****
Jag får uppmuntrande synpunkter om mitt hem och det är ju kul. Men dyrt. I helgen köpte jag ett skåp för förvaring av mina leksaker och gamla prylar. Det var precis ett sånt jag skåp jag letat efter en längre tid, men även om jag prutade rejält fick jag ändå hosta upp tusenlappar.
***** Pay and play! Fotbollsklubben Örgryte IS har som en del andra valt att ombilda föreningen till aktiebolag. När polisen valt att debitera bolaget för polisinsatser i samband med en "riskmatch" på Gamla Ullevi tycker ÖIS-ledningen att det är förfärligt tokigt. Ingen är väl så aningslös att man inte begriper varför fotbollslubbarna övergår i bolagsform?! Så om man ger sig in i företags- och bolagsleken får man tåla den också - play an´ pay. - Ett idrottsbolag är ju inte ett vinstdrivande bolag, var fotbollsbolagets (för)svar. Yeah, right... ***** 6 timmar och 12 minuter är ett svårslaget rekord.
***** Tack TV4 för "Solsidan" och SVT för "Hipp Hipp!". Svensk tevehumor måste vara världsledande.
***** Någon skor sig på den egyptiska krisen
Ilskan och vreden är stor i Egypten. Den värsta indignationen hos den stolta befolkningen är inte att Mubarak krånglar och lever rövare med det egypiska folket, eller att landets historiska sevärdheter håller på att hamna i glömska på grund av utebliven turism. Nej, nu har det märkliga inträffat, att skoindustrin har kollapsat. Just nu går det tydligen bara att uppbringa högerskor i skobutikerna, vänsterdojorna är helt slut, och därför går egyptierna (som mannen på bilen) man ur huse för att demonstrera på Tahrirtorget i Kairo och kräver vänsterskor till folket.
*****
Varför är det så många av världens ledare som har ett skjul i namnet? Jag tänker på Hosni Mobarak, Ehud Barak och Barack Obama. Och Birgit Friggeob(d).
*****
I veckan som gick avgjordes den halländska upplagan av "Vi i femman". Jag stod för frågandet, min vän Björn för värderingen av klassernas lämnade svar. Tycker att vårt samspel funkar riktigt bra efter alla dessa år som vi varit en programledarduo för den här kunskapsleken. Det här året fick vi oss några härliga skratt och goda minnen. ***** Helt otippat fick jag en inbjudan att gästa familjen Lind som bjöd på något som var ett kärt återseende; en kryddig köttfondue. Det blev en kväll som var god och trevlig i Kärlekens tecken. Tack Ralf med familj!
*****
Såg på teve att det var designmässa nånstans i landet - troligen i Älvsjö, Stockholm. Bland annat visade man upp en rollator med chopperstyre. Intressant alternativ för de som även på ålderns höst vill återknyta till den motorburna ungdomstiden. Bockstyre och puda kan vara nästa innovation.
*****
Gungeligung...

Inga kommentarer: