13 juni 2010

Let´s take care of the small people!

NyliFetgen anlände jag och Camilla småländska Ljungby. Vi stannade till vid den plats där man bland annat kan ansluta till E4:an för vidare färd mot Stockholm och där man nu uppfört en mängd butiker och andra anläggningar. Vi valde att stanna till vid Statoil-macken där det nu finns ett motell i anslutande fastighet. Inne i butiken samlade jag snabbt ihop önskade varor och gick till kassan för att betala med mtt Statoil-kort. Då upplyste expediten mig om att detta inte var en Statoil-butik utan ett motell, och att han därför inte kunde acceptera betalning med det kortet. Jag tittade mig förbryllat omkring, kanske i hopp att få syn på en dold kamera, men insåg bara det faktum, att interiören i alla avseenden liknade en Statoil-butik. På motellets hemsida hänvisar motellet också till att det finns en "toppmodern Statoil-mack" i dess närhet. Efter mejlkontakt med motellet fick jag beskedet att detta är Statoils nya koncept för etablering av automatmack och butikssamarbete kallat 1-2-3. Kan detta vara den matematiska formeln för IDIOTI?
***** Ett kärt återseende...? ***** Den engelska fotbollsspelaren, Peter Crouch (bilden), är inte en kraftig figur precis. Hans ben är så spinkiga, att han måste ta två steg för att det ska fladdra i byxbenet.
*****
På väg hem från jobbet i måndags promenerade jag förbi en av de större ängsamlingarna i närheten av huset. Där betade tretton kor i godan ro. En av kossorna gick för sig själv när den fick syn på en fasan och började intresserat ta sig bort mot fågeln som genast hoppade undan och in i det högre gräset. Kossan gick makligt efter. När jag passerade utmed avspärrningslinan fick resterande tolv kor syn på mig och den som såg ut att vara ledaren tog några snabbare steg mot mig. De andra följde med.
Plötsligt stod det tolv, snart tretton med "fasankon" tillskyndande, och blängde på mig. Ledaren gjorde hela tiden rörelser med huvudet och flåsade med näsborrarna, som om den särskilt gärna ville påkalla min uppmärksamhet. En annan nös. Vi stod så en stund och tittade på varandra och som på ett omärkligt kommando började alla att repa gräs med ljudligt smällande käftar. När jag bröt upp från sällskapet och började gå vidare hemåt, reste alla på sina huvuden och betraktade min avfärd stilla. Det var fortfarande tyst. Bara suset från trafiken på E6:an hördes.
*****
Kamrat Taxameter-Kungen har gjort två betydande investeringar den senaste tiden. En för ett farfyllt liv och en för ett mer rofyllt leverne. Det här är vad jag kallar rätt prioritering!
***** BP´s styrelseordförande, Carl-Henric Svanberg, må vara en framstående företagsledare, men prata engelska kan han då inte. Jag är seriöst förvånad över hans oförmåga. Till och med (?!) Olof Palme hanterade det anglosaxiska tungomålet betydligt bättre.
*****
Republikanerna i Sverige med advokat/politiker Peter Althin i spetsen valde att just på bröllopsdagen arrangera en stor nätverkssträff med andra republikaner i Europa.
*****
Fick syn på en man som försökte sig på konststycket att trä en cykel över ena axeln och samtidigt hålla en 2-litersspann i handen, och därefter försöka cykla på sin egen cykel med denna otympliga last. Han var en envis sort och efter upprepade försök kom han iväg i maklig takt. Färden blev kortvarig och han tvingades stanna i Norre Port. Åter igen försökte han klä på sig den bångstyriga cykeln och till slut såg jag honom vingla iväg på en förmodad vådlig färd. Jag förstod inte varför han inte tog en cykel i var hand för att sedan promenera iväg med dem.
***** Så har då kronprinsessan Victoria fått sin prins Daniel. De sista dagarna ägnade en del av den svenska presskären sina spalter åt att kommentera vilka som INTE skulle få komma på bröllopet. Det måste varit en tuff uppgift för redaktörerna, för det rör väl sig om ca 6 miljarder människor som skulle snuvas på att delta på detta bröllop.
*****
Det här hade aldrig hänt om 7:e kompaniets PV-pluton från 1983 fått uppdraget. Klent!
*****
Det är bara att ge prins Daniel cred för hans brudgumstal på bröllopet. Grodan blev prins och har nu satt en nvå som blir svår för oss övriga i dammen att komma i närheten av. Men visst lät han som Göran Persson emellanåt?!
/T:sson

Inga kommentarer: