23 februari 2010

Mitt i pigdebatten klev fem kvinnor med sopkvast fram

Den här helgen har jag varit osedvanligt trött. Har inte gjort många knop, drivit runt i knappt mätbar hastighet. Kan inte skylla på att jag nattsuddat framför OS-teven utan har gått till sängs i vanlig tid. Mina barn/ungdomar har inte heller hållit mig vaken och klarade sina helgaktiviteter med buss och bilkörning. Min "vårtrötthet" sticker verkligen ut i vinterlandskapet. Ser nu fram emot våren och särskilt till månadsskiftet mars/april då det blir besök hos våra danska vänner som bor strax utanför Köpenhamn och riktigt goda gamla vänner som jag ska träffa i Stockholm. ***** Det visade sig att de flesta (58 %) som deltog i min mini-undersökning om svenskarnas medaljskörd i Vancouver hade tippat fel. Sverige hade inför den avslutande OS-dagen hela tio medaljer och det var mer än jag själv och de flesta andra hade vågat hoppas på. ***** Det är med fascination och viss fasa jag betraktar vår tid. Ett isberg stort som ett land är på drift. Är det naturens sätt att försöka balansera väntande naturkatastrofer och möta den globala uppvärmningen med en större nedkylning. Tellus on the rocks. Kamrat Gunnar har varit på semester i Chile under flera veckor. Och knappt en vecka efter hemkomst kom rapporterna om en mycket svår jordbävning där och vad värre var just i den stad där hans familj har anhöriga. Telefonsamtalen till Concepcion har präglat familjens helg. Vi kan bara hålla tmmarna och hoppas att de är välbehållna. ***** En busschaufför i Umeå är tvingad att bära slips och när han vägrade på grund av att den var otymplig tillsammans med övriga plagg, då skickade arbetsgivaren hem honom utan lön. Var det rätt åt honom eller borde bussföretaget se över sin klädpolicy?
***** Victoria och Daniel var på supé i veckan. Inte vilken som helst heller. De skulle nämligen proväta menyn som väntar parets bröllop i sommar. Det är bra. Hoppas de även tänker på att testa annat som hör bröllopsdagen till. Och natten.
*****
Det är snart dax för Hallandsloppet. Min cykel verkar inte redo.
***** "Vegetarisk kattmat. Ej testad på djur." Hur fasen vet man då att katten gillar den här maten?!
*****
Den 62-årige fotbollsdomaren Manfred Amerell har anklagats för att ha gjort sexuella närmanden av grövre karaktär mot manliga domarkollegor. En av de drabbade är Michael Kempter som vid ett tillfälle hade en naken Amerell utanför sitt hotellrum. Amerell nekar till anklagelserna: - Jag ville ju bara pipa, sa domaren.
*****
*****
Jag är ytterlig förvånad över medelmåttigheten i svensk manlig alpinåkning. Visst tog Myhrer brons igår men överlag är det skrala insatser i skidbackarna. Snowboardsporten i landet verkar vara särskilt på dekis. Ändå har vi freestyleåkare som är bland de bästa i världen och som tycks leva gott på sina reklamjobb i sin extremsport, och kanske är det så att den nya generationen manliga alpinister inte är intresserade av att harva runt i Alperna och tävla varje helg.
*****
I veckan hade vi god nytta av våra redskap för snöskottning. Nu verkar det behövas en vattenskot(t)er,
*****
Mitt i den heta pigdebatten klev fem kvinnor med sopkvast fram
Ett av veckans hetare debattämnen in den inhemska politiken var om en eventuellt ny regering kommer att satsa nuvarande nivå av skattemedel till avdrag för hushållsnära tjänster. Den nya branschen sysselsätter idag ca 11 000 personer och anliats av hög- och medelinkomsttagare.
Samtidigt som Mona Sahlin och Maud Olofsson gläfste ikapp om detta i media såg vi fem kvinnor (inkl reserv) med sopkvastar som satte rubrikerna på lördagsnatten. Lag Norberg sopade hem OS-guldet i curling mot hemmanationen Kanada och bland annat framför ögonen på 18 000 kanadensare som såg Kanadas ishockeylag spela semifinal. Jumbotronen kablade ut bilderna inför en häpen publik där hemmaspelaren Bernards sista sten missade sina mål. Och guldet. Kanada och Bernard hade vunnit flera täta matcher med endast en poäng i tidigare matcher och borde därmed ha fått träning i att nerverna under kontroll. Anette Norberg konstaterade krasst:
- Det är en sak att ha bra nerver i grundspelet, men en helt annan sak att ha starka nerver när man ska avgöra en OS-final.
/T:sson

Inga kommentarer: