27 oktober 2009

Jag är nyfiken på att göra tvärtemot vad manualen rekommenderar.

Vi kan nu lägga en kall oktobervecka till handlingarna - en föraning om kommande vinter? ***** Med anledning av firandet av Alla helgons dag valde jag att följa med min mamma till kyrkan, mest för uppmärksamma pappas bortgång för knappt ett år sedan. ***** Tack för bidragen till förra blogginläggets uppmaning att föreslå pratbubblor till den intressanta lagbilden. Dessa kommer från JR Yding.

***** Hemmet börjar bli fullt av kosmetiska produkter. Fästmöns ambition med näringsverksamhet inom branschen för kropp & hälsa har nu tagit en aningen oväntad riktning. Nu är sambon hudvårdskonsult och säljer kosmetikaprodukter av ett känt internationellt varumärke och hon laddar nu för en verksamhet som ska ge både nya erfarenheter och utmaningar. Ambitionerna syns tydligt i hemmet som nu är fullt av kartonger och varuprover. Spännande. ***** Jag har två kamrater vars döttrar deltar i årets Lucia-tävling. Det är ju kul, och för att undvika ett lojalitetsdilemma är det väl bara till att rösta på båda kandidaterna. Båda skulle för övrigt passa utmärkt som årets Lucia. ***** En annan dotter som jag gärna vill nämna är faktiskt min egen. Jag har ju i tidigare blogginlägg nämnt hennes intåg i musiken och den ser ut att fortsätta framåt. Lokaltidningen publicerade i veckan artikel från ett evenemang på Nolltrefem där tjejband fick möjlighet att uppträda. Dotterns band fanns då med i tidningsutgåvan och på webben. Se gärna webb-tv-inslaget där dottern uppträder som gitarrist. (1,25 min in i inslaget). Kolla här >>. ***** Många pratar rappakalja. Mitt i en flödande mening på svenska kommer plötsligt ett engelskt ord - omotiverat. Kanske för att verka märkvärdig eller för att visa sig särskilt kunnig i ett annat språk. Men hallå, många har läst engelska sen fjärde klass! Ett exempel på ord som många slänger sig med nuförtiden är "context". Visst, numera är svenska språket kompletterat med ordet "kontext", men varför i helskotta funkar det inte med "sammanhang"?! På en föreläsning förra veckan lyssnade jag på en snubbe (Posten AB) som tyckte att det var viktigt att ha "attention". Vad hände med "uppmärksamhet"?! ***** Långa Farbrorn har under två år letat registreringsskyltar i nummerordning från 001-999. I veckan fick jag ett sms med beskedet att han hittat 999. Jag misstänker att det är kluvna känslor kring framgången; å ena sidan att slippa det tvångsmässiga sökandet, å andra sidan att hitta en annan sysselsättning. ***** Läste en manual för ett massagebad. Förutom den tekniska beskrivningen fanns även en användarmanual. Manualen var utformad som för andra tekniska produkter som är el- och/eller vattenanslutna, men mitt intresse fastnade för en punkt: 7. Produkten får ej användas under berusningstillstånd. Jag är lite nyfiken på att testa, bara för att se vad som händer. ***** Vi har massor att göra i vårt hems interiör. Det förvånar mig för jag tycker att vi hållt på med huset i sex år nu. Något annat som förvånar mig är att en av mina kollegor på jobbet bott i ett exakt likadant Myresjö-hus som vårt fast i Borås. Det upptäckte vi igår vid vårt vanliga samtal över medhavd lunch på jobbet. Det var intressant hur vi i samtalet om våra nuvarande boenden och planerade förbättringar där, sakta och metodiskt kom fram till att vi bott i likadana hustyper. /T:sson

1 kommentar:

åke sa...

står de ICKE berusning så e de så