5 oktober 2009

Jag var effektiv och kunde klara fyra uppdrag samtidigt.

Jag har problem med TV4. Ni som följer mina blogginlägg förvånas knappast. Ibland önskar jag att kanalens sändningsrättigheter upphörde. Nu har jag precis genomlidit en rad söndagskvällar med en svensk kriminalserie där tyska skådisar var dubbade på svenska - dubbade?!? Värrre blir det när de svenska skådisarna i samma serie även dem blir dubbade. Såg t ex Peter Haber i förra avsnittet, men hörde en studioskådis som ljudligt gestaltade Habers rollkaraktär. Hysteriskt pinsamt. Nåja, nu är det över för den här gången hoppas jag.Tänker TV4-ledningen att vi ska anamma tysk, italiensk eller japansk tv-tradition? Jag ser Clintan framför mig i "Dirty Harry" på tyska: - Händer hoch! ***** Näh, det var inte jag! Den här artikeln (kursivt) finns publicerad på sajten svenskfotboll.se, men den avser inte undertecknad. Jag kontrollerar alltid alla påståendens riktighet innan jag publicerar.

Falska uppgifter lurade TT En person ringde till TT vid 14-tiden torsdag eftermiddag och utgav sig för att jobba på Svenska Fotbollförbundet. Personen delgav TT det beslut som, enligt den personen, Disciplinnämnden tagit rörande bestraffningsärendet kring Hammarby-Gais-matchen. Alla mediesajter hakade på. TT insåg efter detta samtal att uppgifterna man fått inte alls kom från SvFF, och gick snabbt ut med en rättelse om att den text man redan skickat ut var helt felaktig. [...]. Det är allvarligt att TT, som vi har de bästa arbetsrelationer med normalt sett, inte från början kontrollerade riktigheten i påståendet. Det är än mer allvarligt att någon vill skada fotbollen på detta sätt, vilket det gör. (Jonas Nystedt, Informationschef, SvFF)

***** Ska det verkligen bli av att jag ska träffa mina kamrater från ungdoms- och tonåren?! Vi var tre tonåringar som umgicks varje dag under språkresan till Brighton 1979. Lasse och jag var redan buddies och Emma kompletterade vår duo som en spännande skånsk solstråle. Ett år äldre var hon också och det är ju en betydande skillnad i de åren. Vi umgicks 19 av de 22 kvällarna, men både Lasse och jag tyckte att det hörde till god ton att tillbringa en av de sista kvällarna med vår värdfamilj på 7 Highlands Road. Vi köpte ett familjespel till "våra föräldrar" Wendy och David och deras tre grabbar, Howard, Grant och Gerry. Jag brevväxlade med "mamma" Wendy många år efteråt och besökte familjen utan förvarning 1983. Wendy och en av grabbarna var hemma. De blev snopna.

30 år efter sommaren på den engelska solkusten har jag nu försökt arrangera en återträff med Lasse och Emma, och efter en del mejlkontakt har vi nu "bestämt" att det blir av i vinter. Jag hoppas kunna återge vårt återseende i ett blogginlägg nån gång efter att vi har träffats. ***** Så var det måndag och TV4 laddade för en ny tv-vecka. Jag hade onda aningar men jag hade inte räknat med att tablåmakarna fått fullständigt hjärnsläpp, för tablån var denna: 12:10, Kockduellen (ett matprogram i TV4 Plus) 19:30, Halvåtta hos mig (ett matprogram) 20:00, Tinas cookalong (ett matprogram) 21:00, Matakuten (ett matprogram) Behöver jag säga mer? ***** Närkontakt med en krona Fredag 9 oktober, kl 23:55. Svängde av väg 117 för att köra vidare mot Veinge där jag skulle hämta dottern. Jag placerade mig nära mittlinjen för att hinna upptäcka vilt i vägren och diken, något jag lärde mig i körskolan 1980. Tack vare tilämpningen av den lärdomen hann jag md lätthet se den ståtliga älgtjur som stod i diket och nafsade löv. Skogskungens krona var mäktig men jag hann inte räkna taggarna. ***** Däremot har jag frilansat för Tidningarnas Telegrambyrå (TT) i slutet av 90-talet. Vid Drotts eller HBK´s hemmamatcher då jag var utsänd radioreporter kunde det hända att jag dels hade uppdrag för den egna radiostationen, för gästande lags hemmaradiostation och inte sällan även för Radiosporten. Dessutom hade jag ofta uppdrag att mejla iväg en text till TT, som tidningarna sedan fritt kunde publicera. Då det var vardagsmatcher var jag därför sällan hemma före kl 23, men oerhört effektiv var jag. Eller inte. ***** Låtar som låg på Top 20 under min sommarvistelse i Brighton 1979 var "Born to be alive", "Stranglehold", "Lady Writer", Babylon´s burning m fl. ***** Vi har fått ett nytt erbjudande att hyra dator och tillbehör via arbetsgivaren. För min del blir det i så fall det fjärde erbjudandet om hyrpaket jag antar, och de tre tidigare har jag alltid köpt loss efter hyrtidens slut. För första gången gången har arbetsgivaren valt att kalla hyrpakete för "kompetens-pc". Då undrar vad det är för paket jag hyrt tidigare år? ***** Veckans Jasså?! Ett citat från veckans nättidningsutgåvor: - Jag kan tänka mig att rösta på Folkpartiet. (Ian Wachtmeister). ***** Dotterns aktiva musikliv fortsätter på lördag kväll då hennes band kör en Sting-låt på Nolltrefem. Nästa "gig" kan bli i Båstad. Hon är överförtjust i sin nya gitarr förresten.

/T:sson

Inga kommentarer: