19 september 2009

Nobody puts Baby in a corner.

Lördag kväll kl 19. Jag far lätt fram på cykeln förbi regementsbyggnader med riktning mot Kärleken, för vidare färd mot hemmet i Holm. Lämnade kamraterna 10 minuter tidigare där vi satt i kvällsljuset och avnjöt öl och firade hemmalagets seger på Örjans Vall. Vid Stenstorpsskolan vänder jag blicken mot nordväst och ser kvällssolen färga himlen gulröd över korna som går och betar. Några tunna skyar ligger stilla som en transparent slöja över solen och dofterna är av sensommar. Det är inte kallt. Dofterna och luftens svalka ger minnen från en kvällsutflykt till klasskamrater i Mästocka. Bästisen Lasse valde att se HBK möta Djurgården med sin pappa, men jag ville umgås med tjejerna. Jag var tvungen att cykla genom en minkfarm innan jag kom fram till Yvonne och Cinnie och trots den fräna minkdoften var det värt besväret. Jag skrev detta i presensform för att ge berättelsen lite mer liv. Ett undantag från regeln. ***** Såg två kvinnliga ryttare på häst rida i sporrsträck över fälten mot Slottsmöllan. De såg ut att njuta av ritten. Strax efter att jag såg hästduon så jag en rovfågel på marken som stirrade ner på nåt. Den var stor. Ugglan jag såg vid Kårarpsleden förra året har inte visat sig igen och jag tror tyvärr att den blev påkörd och dog. ***** Om man nu delat staten från kyrkan, varför ska vi ha kyrkval? Varför får jag rösta som gick ur Svenska kyrkan för flera år sedan? Varför ska det finnas politiska uppdrag även i det kristna samhället? Jag hörde journalisten och prästvigde Helle Klein förespråka kyrkvalet, med motivet att kyrkan behöver den demokratiska ordningen, utan den skulle det t ex inte finnas möjlighet till homovigslar. Jag tycker att vi ska tillskriva kyrkans organisation och dess församlingar förtroendet att fatta beslut om kyrkans väl och ve.

***** Båda barnen hade båda glada nyheter att förmedla i dagarna. Sonen hade fått tillfälliga jobb på ett byggmarknadsföretag. Vad det innebär på längre sikt är dock oklart. Dottern meddelade uppspelt att hon fått den första spelningen med "sitt" band. Laholm blir första spelplatsen i hennes musikliv.

***** Argalappen.se är en webbplats med riktigt kul innehåll. Länk till sajten finns här till höger.

***** Såg tv-programmet "Här är ditt liv" med Sven-Göran Eriksson (Svennis) som huvudperson. Eriksson var väldigt samlad och det är väl ett av hans karaktärsdrag, att inte ge sig hän åt stora känsloutbrott, i alla fall inte offentligt. Jag får också uppfattningen att han är trofast mot släkt och vänner vilket är en bra egenskap. Det blev ett underhållande program med intressanta inslag och Svennis såg ut att njuta. Även när hans hetlevrade ex-flickvän, Nancy, dök upp med en hälsning. Förutom henne och ex-frun Anki var det inte fler kvinnliga bekanta med i programmet. Tror att Svennis uppskattade det.

Jag kan inte låta bli att jämföra de olika upplagorna av programmet. Jag vill minnas att förlagan hade mer överraskande gäster och händelser att bjuda huvudpersonalen på. Får känslan av att Lasse Holmqvist hade större ambitioner för sin redaktion, att leta upp vänner och bekanta från förr. Men det har ju å andra sidan bara sänts två program.

***** Nätverket Gåbbaträff är en fröjd att vara delaktig i. Det blir alltid glada skratt och förnöjsamma diskussioner när vi träffas. Även om vi är ett fåtal som träffas emellanåt går det inte att ta miste på trivsamheten. Vi är en samling bestående av mäklare, säljare, lärare, företagare, postiljoner, hantverkare, behandlingsassistenter och kapitalförvaltare. Våra bjärt skiftande yrkesval har hittills inte inneburit annat än trivsel och gemenskap. Vi har kul helt enkelt.

***** I fredags kväll sändes filmen Dirty Dancing med anledning av Patrik Swayzes bortgång tidigare i veckan. Musiken är behållningen för mig. Inget mer. Inte ens kommentaren, - Nobody puts Baby in a corner, som blivit en lika stor filmkommentarsklassiker som Ingrid Bergmans, - Play it, Sam. Play "As time goes by", i filmen Casablanca.

/T:sson

Inga kommentarer: