22 september 2009

Det är kul att jobba med Lego och Duplo.

På väg till jobbet till veckans andra arbetsdag upptäckte jag märkliga ting på vindrutan - regn. Kan inte minnas när det regnade senast, för nu har det varit kalasbra väder ganska länge. Jag har märkt att jag inte reflekterar över det fina vädret när det är så sent på sommaren. Nu har jag ju inte heller någon överdriven vurmelse för att vistas i naturen, även om jag visst kan uppskatta en kanottur och till och med en skogspromenad emellanåt. Någon Mulle är jag då rakt inte. Strandpromenader däremot är jag mycket road av. Men jag tillåter inte mig att utnyttja det fina sensommarvädret, t ex för att tillbringa mer tid ute. Det mentala är inställt på HÖST. ***** Vad använder man en dykarklocka till? För att hålla koll på tidvattnet. ***** I veckan var det dags för årets planeringskonferens. Vår ledning och alla våra chefer samlades på Katrinbergs folkhögskola (medveten återhållsamhet i kristider) där vi presenterade utspel och målförmulering för nästa år. Som vanligt hade vi lagt in olika teman och den här gången hade vi en föreläsning i coachande ledarskap och ett Lean-spel som vi ägnade hela första konferensdagen åt. Vi fingerade en produktionsprocess med målet att förbättra processen för att maximera leveransen till kund, minimera egna produkter i arbete (PIA) och maximera vinsten för företaget. Produkterna bestod av olika montage av Lego och Duplo - det var längesen jag lekte med det. Spelet var intressant och jag blev helt uppslukad av "allvaret". Efter tre spelrundor hade vårt lag lyckats införa så kraftfulla förbättringar, att vi ökade vinsten 30 gånger och ändå upprätthöll vi en leveransgrad på 94 %. Jag kan varmt rekommendera Lean-spel enligt The Toyota Way. Även om det är med danska hårdplast. ***** Dottern meddelade i söndags att hon skulle ha sin första spelning. Hon skulle rycka in i ett tjejband bestående av klasskompisar som skulle spela i Laholm och tydligen var hon ensam gitarrist i bandet. Vi pratades vid i onsdags kväll och då var konserten över. Hon var nöjd. Och något lättad. Hon har även videofilmat sina bandkompisar där basisten försökte sig på att growla. Hur det gick kan du se här >>. ***** Vägbeskrivning för benamputerade? Läste en annons igår där man marknadsförde en försmak på julen i Halmstad med övernattning på ett av stans hotell. I annonsen stod följande att läsa: "Få en försmak av julen på trevliga Scandic Hallandia, 10 min promenad från centrum..." 10 minuters promenad från centrum!? Hur är man funtad om det tar så lång tid att ta sig till Halmstad centrum från ett hotell som ligger invid Stora torg? ***** Plötsligt är det lättare att vara supporter till Halmstads Bollklubb. Två raka vinster för favoritlaget gör luften lättare att andas och man pratar gärna fotboll på jobbet. På jobbet är jag omgiven av elfsborgare, kalmariter och helsingborgsfans, så den senaste tiden har det varit ganska kul på jobbet. Idrottsintresse med inlevelse för ett lag eller enskild idrottare som ingrediens kan vara heaven and hell. ***** Nästa helg blir det troligen en tripp till konstrundan i Borås. ***** Helgen därpå är det Köpenhamn som gäller och VM-kvallandskamp på Parken. ***** /T:sson

Inga kommentarer: