24 januari 2009

100 miljoner på nio år.

Min vecka har dominerats av spinning, Vi i femman, interna möten och ett intensivt arbete med vårt bokslut och tillhörande årsredovisning som resulterande produkt. Jag har problem med att blicka tillbaka på föregående verksamhetsår, när man är i steget in i ett nytt år. Det är ändå tur att man inte har det som en del företag i näringslivet som ska vara färdiga i juni. Vi är i alla fall färdiga i februari. När den här helgen är över har jag gjort det mesta av mitt jobb med årsredovisningen. Tiden på ordinarie arbetstid räcker nämligen inte till för detta arbete. ***** Det finns en marknad med stor portion av girighet som dominerande ingrediens; idrotten. Inom fotbollen har det s k Bosman-beslutet som fattades inom EU fått avgörande påverkan på den europeiska fotbollsmarknaden. Beslutet var i sig riktigt utifrån ett arbetstagarperspektiv för fotbollsspelarna, och precis som de flesta branscher anpassar sig även Europafotbollen efter förutsättningarna och nya marknadsaktörer har trätt in; agenterna. För klubbarna är ekvationen enkel. Vill man signa en spelare för ett kortare kontrakt blir kostnaden mindre, och tvärtom om man vill säkra sin spelare för längre tid. Sistnämnda brukar innebära att en bra spelare går till en annan klubb under gällande kontraktstid och moderklubben kan då casha in kosing. Med kortare kontraktstid händer det ofta att spelarna blir tillgänglig som s k Bosmanfall, och därmed går till en annan klubb utan att moderklubben får ett öre. Den som tar han dom kosingen då är spelaren. Och agenten. Just nu finns det tre spelare i Sverige som "skojar" på sistnämnda sätt med sina klubbar. Att man som yrkesför byter arbetsgivare är naturligt och det ska givetvis vara en rättighet även för idrottare. Det finns även rekryteringsföretag som är en del av arbetsmarknaden och som nästan kan anses ha samma roll som agenter inom idrotten. Nästan. Var och en får fundera på om krav på spelarnas karaktär, klubbkänsla och lojalitet ens är lönt att nämna i sammanhanget. Det är nog bara vi fotbollssupportrar som tar till såna värdeord. Fotbollsmarknadens aktörer har sannolikt insett att de orden spelat ut sin rätt. ***** Idag på morgonen hörde jag fågelkvitter. Det fanns ett tydligt anslag av vår. ***** Sambon har fått en energiinjektion. Oftast är det min fästmö som ger energikickar till andra med hjälp av de behandlingsformer hon bemästrar, men nu verkar hon själv ha fått en dos. De sista två veckorna är det ingen hejd på hennes framfart i huset. Det började med att kökets trädetaljer skulle byta färg, från lindblomsgrönt till vitt. Det var en mangrant jobb som tog en hel vecka. Jag gjorde ingenting. Mitt i köksmålandet väcktes idén att skifta färg i hallen också, så vi valde tillsammans ut en vilsam latte som väggfärg och vi skulle måla om hallen när vi båda hade tid. Hon tjuvstartade med att måla vid lister och hörnen. Jag hann aldrig börja hjälpa till förrän hela hallen var målad. Sista uppdraget i denna trestegsraket är att måla om vårt allrum. Det rummet var det första vi tog tag i när vi flyttade in 2001. Nu tyckte vi det var dax för en makeover där också. Det skulle vi börja med nu inom de närmaste dagarna. Igår kväll (lördag) tjuvstartade sambon. Resten kan ni väl räkna ut själva... ***** Den engelska ligaklubben, Manchester City, erbjuder Didier Drogba 2,1 mnkr. I veckan. I dessa kristider undrar jag hur Citys ledning tänker. Och framför allt, var får de pengarna ifrån? ***** Fick "Statoilnytt" med senaste fakturen. Det var intressant att läsa rabatterbjudandena som till 75 % av rabattutbudet bestod av mat/godis. Branschglidning? ***** Jag har onda aningar om det svenska fotbollslandslagets fortsatta VM-kval. ***** Drygt 100 mnkr sedan år 2000. Min organisation ingår i Landstinget Halland och säljer service till landstingets hälso- och sjukvård. Omsättningen 2008 var 263 mnkr. Vi har valt strategin att återföra det (eventuella) överskott vi åstadkommer till vården. Sedan driftstarten 2000 har det blivit över 100 mnkr och det är medel som är tillgängliga för vården av halländska patienter. Tänkte att det kunde vara bra för er att känna till. i egenskap av skattebetalare och hallänning. ***** Friskis föreslagna kombo, skivstång-spinning-core, känns som nåt jag ska testa. Vi får väl se om jag får sällskap av Brevduvan, Långa farbrorn, Taxameterkungen och YNWA. :) /T:sson

2 kommentarer:

taxameterkungen sa...

"mnkr" är fult. Det heter megaohm, megapascal, megabyte etc. Mega betyder som bekant tio upphöjt till sex. Som naturvetare vill jag därför att 1 miljon pengar heter MSEK.

T:sson sa...

Ful(l)t begriplig kritik då vi tidigare faktiskt använde MSEK. Nu har dock den nya tidens controller med högskoleekonombakgrund lagt vantarna på alla enheter. Därmed har jag som gammal naturvetare abdikerat i min tro på det som ska vara beständigt.