23 oktober 2008

Vad var det jag sa?

Det blir fyra lag från Göteborg i fotbollsallsvenskan 2009. Hur mycket Glenn, Feskekörka, Go´a gubbar och skatteflykt orkar vi fotbollsintresserade med på en säsong?! Skulle sen BP ta sig till allsvenskan via kval har vi dessutom fyra "Stockholmslag". Det är bara för mycket. ***** Fredag lunch kl 12:10 Jag bestämde mig för att ta en promenad in till centrum för att skaffa nåt att äta. Luften var sval och marken full med eklöv. Löven doftade frisk höstluft men också av början till sin förruttnelse. Doften återskapade minnesbilder från min tid på lekis när vi skulle klistra upp höstlöv på ark och sen hänga dem på väggen. De luktade likadant som de jag passerade på min lunchpromenad. Vår lekskola var en lägenhet på första våningen i ett hyreshus. Vid det tillfället satt jag vid Tussilagobordet. 1968 var året. ***** Våra goda grannar flyttade förra månaden. Det var tråkigt. Vi oroade oss för deras katt som var kompis med vår katt, och de brukade gå hem till varandra, äta av varandras mat och ta en tupplur i värdhemmets möbler. Hur skulle deras katt reagera vid en flyttning på över 6 km från den omgivning hon var van vid? Jag påpekade för fästmön Stina skulle försöka ta sig tillbaka hit igen. Katter kan ju få för sig sånt. Häromdagen ringde de f d grannarna på hos oss. Det visade sig att Stina hade rymt hemifrån för andra gången efter flytten, och våra nya grannar hade sett henne utanför sitt hus. Katten hade alltså tagit sig den långa sträckan till tass för att komma "hem" igen. Första gången var Stina borta två veckor och nu hade hon varit borta i två dagar, men de nya grannarna hade sett henne utanför våra hus igen. Självklart meddelade vi att vi ställer upp och håller span efter Stina (vi tror nämligen att vår katt har hjälpt till att locka hit henne). I fredagskväll låg Stina utanför vår dörr på en filt som fästmön lagt ut. Stina brukade nämligen ligga där och vänta på att vi skulle släppa in henne tll oss. Nu är hon alltså återfunnen, men frågan som våra f d grannar måste ställa sig är: Kommer hon att rymma igen? När det gäller min utsago om att katten Stina skulle rymma "hem" igen, borde jag inte triumfera och säga: Vad var det jag sa? Men, vad var det jag sa? ***** Det finns massor av bantningsmedel på marknaden. Tydligen har de börjat sälja dessa även på bensinmackarna, men så har ju mackarna gjort en tämligen skarp branschglidning de senaste åren. Betydande fordonstillbehör har trängts undan från hyllorna, till förmån för vantar, cd-skivor, boulespel och hamburgare. Jävla Roy och Roger! Fästmön hade köpt nämnda bantningsmedel på just en bensinmack. Det var en enlitersflaska med flytande innehåll. Jag har inte kollat så noga vad det är för ett dundermedel och vad det gör för nytta, men av flasketiketten förstår jag att jag kan behöva använda det framöver. Det var avfettningsmedel. ***** Vår kronprinsessa Victoria är av en annan sort. Helt enkelt. Läste nu i helgen att hon blivit utbuad av övriga resenärer eftersom hon blivit försenad till en flight i samband med ett besök i Indien. Det var dock inte hennes fel, utan snarare flygbolagets som guidade henne till fel flygterminal, och det innebar att hon och ambassadföljet fick springa till rätt terminal. De i flygplanet väntande passagerarna fick veta att förseningen berodde på en VIP-resenär och det gjorde väl inte saken bättre. Nu har flygbolaget bett Victoria och det svenska hovet om ursäkt. Jag förundras över artkeln där det står att läsa följande citat: – Prinsessan togs till fel terminal av personer från regeringen. Prinsessan bar då själv på minst tio väskor. Det försenade flighten. Från vår sida har vi bett prinsessan om ursäkt, säger Jet Airways taleperson, Ragini Chopra. Sverige har en regent i vardande med en enorm bärkapacitet. ***** - Jag är väldigt självkritisk. Åtminstone mot mig själv. (Thomas Ravelli) /T:sson

Inga kommentarer: