30 oktober 2008

Presenssjukan är en farsot som härjar bland f d kollegor.

Lördag kl 15:10 Vi är ensamma vi hemma i helgen, sambon och jag. Efter ett meningslöst besök i centrum - nästan allt var stängt p g a Halloween - var vi hemma igen och aningen rastlösa. Vi satt igång ett mindre våffelbak och därefter gick vi ut och satte oss vid utemöblemanget och mumsade i oss de nygräddade våfflorna, ackompanjerade av sylt, grädde och te/kaffe. Allt i skenet av en härlig höstsol. Kylan i luften gjorde sig dock snart påmind och solen värmde egentligen inte något i den konkurrensen. I huset luktade det fortfarande våfflor. Vi tog in utemöbler, grillbord och andra ting som inte hör säsongen till. ***** Hör upp alla ni killar som närmar er de 50! I veckan hade jag ett samtal med en bekant som gjort en PSO-test (prostatatest). Testet i sig är väl inte så märkvärdigt, ett blodprov och sen är det klart. Om inte... Värdet som uppmäts ska ligga mellan 1-3. Har man högre än så innebär det att doktor Urologen vill göra en prostataundersökning. Ni som är känsliga, det är läge nu att sätta sig ner. Undersökningen innebär att doktor Urologen går in med ett ultraljudsinstrument via "nödutgången" (latin: rectum). Därefter kommer doktorn att föra in ett annat instrument i samma entré och det instrumentet är försett med en kloliknande ände. Doktorn tar nu 16 prover på prostatan och min bekant uppgav att det känns som nålstick. 16 nålstick. De som är härdade kan följa undersökningen av sin prostata via en skärm. När undersökningen är klar är det bara att se fram emot samma undersökning igen ett år senare. Jag har precis genomgått min årliga undersökningen hos tandläkaren, och nu känns det klart överkomligt. Definitivt i jämförelse med vad kvinnorna går igenom på sina olika kontroller. Och nästan på samma tema... http://www.youtube.com/watch?v=Aa5I472Ps90 ***** Kamrat Jan har upmärksammat mig på en webbplats med tydligt fokus på svenska språket och i synnerhet på särskrivandet av ord. Synd att den inte uppdateras längre. Särskrivning är visserligen ett grammatiskt otyg men det ger också tillfällen till stunder av leenden. Gå gärna in på http://www.skrivihop.nu/ och ta del av de roliga exemplen där. Det finns också en "systersajt" som kallar sig SÄPO, vilket in det här fallet betyder Särskrivningspolisen. Även om hemsidan är ganska torftig är budskapet och exemplen riktigt kul. Vill du spana efter särskrivningsmarodörer, besök SÄPO. ***** Söndag kl 13:15 Promenad i soliga Grötvik. På leden möter vi många flanörer däribland en f d fotbollsspelare med meriter i landslaget och proffsklubb, en f d handbollsmålvakt på elitnivå och en nyligen avskedad allsvensk fotbollstränare. Sistnämnda behöver nog tid för att fundera över framtiden. ***** Jag kör ju spinning för att tappa en hel del vikt och få min kropp att anta ett mer tilltalande omfång. Det blir väldigt konstigt när spinninginstruktörerna hela tiden uppmanar följande: -Då lägger vi på! Det är väl därför jag håller på med spinning, för att göra precis det motsatta?! ***** Ett annat missbruk av det svenska språket är den s k presenssjukan. Den härjar dessvärre fritt och är överrepresenterad bland mina f d kollegor, sportjournalisterna. Vad jag menar med denna sjukdomsbild är när journalisten eller annan person refererar till en händelse som redan skett. Ta t ex en fotbollsmatch som avslutats och där reportern ska göra ett referat i radio eller tv från matchen. Hur ofta har vi då hört följande mening uttalas i sändning: - I den xx:e minuten gör [spelarens namn] det avgörande målet och [laget] vinner med 2-1. Vad är det för fel med att använda imperfektformen?! Min teori varför journalisterna använder presensformen är för att försöka skapa dramatik på matchen de bevakat, för den var ju såååååå spännande. Det blir som om de refererade matchen live, trots att den tog slut för en timma sedan. Jag vill ge en eloge till en tv-journalist som aldrig förekommer i tv-sportinslag längre. Hans referat var dock alltid förmedlade i imperfekt. Föredömligt, Kjell Andersson! ***** Minnesgoda läsare kommer ihåg min barnsliga glädje över att ha "återfunnit" en leksaksbil från barndomsåren. Nu har även den andra eftersökta leksaksbilen dykt upp och mitt hjärta slår i takt med förväntan. Budgivningen avslutas på tisdag kväll och går allt som jag tänkt mig har jag den i min ägo. Bild på denna ögonsten publiceras i så fall på TeTe-bloggen. Var annars? /T:sson

Inga kommentarer: