5 oktober 2008

Vad är ett paraply och en ryggsäck mot ett frustande vildsvin?

Jut nu överöses vi mediekonsumenter om finansmarknadens ekonomiska problem och i raset följer flera branscher och marknader, t ex fordonsbranschen och bostadsmarknaden. Jag märker att min geist faller i takt med Tokyobörsens Nikkei-index. ***** Jag valde att promenera hem från senaste söndagsmatchen på Örjans vall. Tyckte att det kunde vara lagom att spatsera hem och dessutom få motionsbonus på köpet. Nu blev hemvägen mer långväga än jag trott och det berodde väl till stor del på valet att inte gå Göteborgsvägen hem utan den mer natursköna vägen över Sperlingsholm. Jag fick span på en rovfågel som tålmodigt seglade över ett fält i väntan på sin söndagsstek och vid en passage var det något som sökte mig vid vägkanten. Men där fanns inget. För ett ögonblick fick jag för mig att ett vildsvin skulle skutta fram och jag konstaterade att ett paraply och en ryggsäck inte skulle hindra ett frustande vildsvin i full fart. Dessa bilder tog jag på min promenad. Den övre bilden var så ytterligt märklig med en fåtölj mitt ute i landskapet. Den nedre var ett vackert höstskrudat träd vid en damm i Sperlingsholm. ***** Min farmor dog i barnsäng. I min. Det var trångt och luktade konstigt. Sveriges Radio P3 ***** Spillror från min ungdom håller på att sammanfogas bit för bit. Det handlar visserligen bara om om värdsliga ting, men det är betydande affektions- och auktionsvärden som står på spel. Det är främst två leksaker från mina barnaår som saknas och som försvunnit i samband med familjens två flyttningar, 1970 och 1974. Den ena leksaken upptäckte jag på auktionssajten, Tradera. Jag lade ett bud som var ganska blygsamt och efter en spännande budgivning var jag ensam kvar. 1 125 kr fattigare undrade jag såklart om det var värt det, och det är det nog, eftersom den här leksaken utgör ena halvan av min "förlorade" ungdom. Jag jagar nu den andra halvan. En av mina ungdomsklenoder är på väg att hitta hem.

Läs mer här >> ***** Plötsligt har det mediala intresset för klimathotet baissats betydligt. När allt kommer omkring är hotet mot finansmarknaden och vårt välstånd plötsligt betydligt viktigare. Då kan t ex Portugal satsa 20 miljarder euro föratt få ekonomin å fötter. Skulle de satsa motsvarande belopp på miljön?

***** Noterade att det kommit in några svar på min enkät. Två respondenter är övertygade om att jag är och förblir en tjockis och därmed inte uppnår mitt midjemåttsmål till årsskiftet. Ja, som man ropar får man svar.

/T:sson

Inga kommentarer: