18 november 2007

Inget lett land med stukat självförtroende.

Jag har en rolig och en tråkig nyhet - tar den roliga först. Igår kväll lyckades jag surfa till en sajt där man sände Sveriges EM-kvalmatch mot Spanien. Nedladdning av TVUPlayer och Gol TV gav mig första parkett till matchen från soffan. Fintade därmed bort både Kanal 9 och SvFF!
Det hysteriska refererandet från de brittiska kommentatorerna fick mig att skruva ner volymen och det behövdes heller ingen ljudlig information från de som hände på plan. Här kommer vi till de tråkiga nyheterna.
Taco fick uppleva den spanska armadan igen Man kan ju fråga sig om kapten Lagerbäck verkligen gjorde rätt när han tog ut tre spelare med stukat självförtroende till en EM-kvalmatch med betydelse. För "Chippen" Wilhelmsson var det ju inte bara självförtroendet som var stukat och Anders "Taco" Svensson på spanskt gräs väcker ju inte precis behagliga minnen för elfsborgsspelaren. Lägg därtill Daniel "Sidled" Andersson vars förmåga hela Sverige misstror 24 timmar om dygnet - undantaget hans tålmodiga fans i Malmö och Bjärred. Dessa tre spelare var direkt inblandade i Spaniens mål igår. Påstå inget annat, eller kolla gärna repriserna. Jag har i alla fall sett tillräckligt och jag noterar att veckans match inte blir någon lett match, inte med det stukade självförtroendet.
Svenskar i fält
Det finns de som fortfarande påstår att vi svenskar inte är passionerade men jag vill dementera det bestämt. 6 000 tillresta svenskar i Madrid igår (bilden, http://www.aftonbladet.se/) motsäger det, 20 000 supportrar i Portugal-EM 2004 understryker det och 47 000 svenskar på Olympiastadion i Berlin är bevis nog. "Nu kommer svenskarna!" var ett fruktat meddelande under vikingarnas härjningar i österled, under Gustav II Adolfs fälttåg, när Karl XI drog ut i strid i västerled och när Karl XII härjade i Bosporen. Vi har inte varit i krig sedan 1700-talet men visst fasen är vi svenskar på gång!
/T:sson

Inga kommentarer: