10 november 2007

Gourmet som går ner.

En intressant vecka. Media dominerades - förutom återkommande artiklar om Britney Spears bilkörning - av regeringens uppenbara problem med att behålla sin personal. Schenström slaskade mule med en tv-reporter och så var det ajöss med henne. Själv har jag varit både på en psykosenhet och ett korttidsboende i veckan. Sånt är nu livet, fullt av överraskningar. Goddag Go´kväll! Det var väl egentligen inte tv-profilen och kaféinnehavaren Ragnar Dahlbergs förtjänst, men ändå bidrog han med ett hallelujamoment för mig vid spisen. I veckan gästade kocken, Fredric Olsson, programmet Go´kväll och där visade han hur man gjorde såsfonder och delgav sina recept på både rödvins- och vitvinssås. Sistnämnda testade jag själv att göra på lördagskvällen. Hittade sparad räkfond från augusti i en 1/2-liters PET-flaska - kakpoäng till mig! Tänkte man kunde improvisera lite, men annars höll jag mig på lutheranskt manér till tv-kockens recept. När jag huserar vid spis och ugn brukar resultatet oftast inte bli som jag tänkt eller hoppats, och det beror oftast på att jag slarvat eller missförstått receptet. Ett premiärförsök med kräftsoppa är ett ständigt återkommande trauma för min cuisine. Istället för hummerfond med utspädning hällde jag receptets innehåll i koncentrat istället vilket gjorde soppan etersalt. Fästmön sa att det ändå var gott. Jodå, för en som redan fått en kallsup i Döda havet var soppan nog okey. Det märkliga med lördagskvällens försök att göra en vitvinssås till laxen var att den blev en smärre sensation. Såsen var helt otroligt god, med en lagom balans av sältan från räkfonden och det torra vinet. Mixade också med stavmixer som man skulle för att få såsen slät och ge den lite konsistens. Med stor förvåning och troligen med illa dold belåtenhet lät jag mig väl smaka tillsammans med övriga bordsgäster. Det var nog jag själv som uppskattade såsen mest men med tanke på flera tidigare katastrofala matlagningsförsök var det ändå tillräckligt. Så enkelt, så gott, sov gott, Go´kväll. /T:sson

Inga kommentarer: