26 oktober 2007

Vi äter upp oss själva - inifrån.

Har stött på ett intressant fenomen som kompletterar hotet mot mänskligheten. Klimathotet är ett sådant men det har dykt upp ännu ett; vi kannibaliserar på oss själva. En australisk ledamot fångades på bild när han petade sig i örat och sen åt upp sitt eget öronvax. Englands premiärminister Gordon Brown satt lojt tillbakalutad i parlamentet och mumsade på en snorkråka han opererat ut ur näsborrarna. Han hade dock tillräckligt med etikett för att därefter torka av händerna på slipsen. Å raden av människor som äter av sig själv kan göras längre än så. I veckan passerade jag gåendes stadens rådhusbyggnad och där på första plan fick jag syn på en kvinna som stod tillsynes helt uppslukad av informationen på datorskärmen framför henne (jag ser nog likadan ut framför min jobbdator). Plötsligt for hennes högerhand upp mot ett av andningsorganen och ivrigt började hon rota i en av näsborrarna. Omedveten om sin tur/skicklighet lyckades hon få tag på någon form av substans därinne. Fortfarande med full koncentration på datorskärmen förde hon ett finger till munnen och formade läpparna runt fingret. Stod hon och åt av sitt eget innandöme?! Jag saktade ner farten och fortsatte fascinerat beskåda denna kommunmedarbetare som upprepade proceduren med tydlig pricksäkerhet. Till slut passerade jag de fönster genom vilka jag kunde se kvinnan och fortsatte mot platsen för mitt ursprungliga ärende. När jag skulle tillbaka igen passerade jag ånyo den kommunanställde kvinnan och jag såg henne genom fönstret där hon fortfarande stod, med ögonen fästa mot skärmen som en dockningsstation i rymden. Med högra handens pekfinger mot läpparna. Mitt intresse för mänskligt beteende ökade i samma höga grad som aptiten minskade. /T:sson

Inga kommentarer: