4 oktober 2010

Då kände jag mig nedgraderad till neanderthalare

Det var rejäla tag den här veckan! Detta aningen överdrivna utfall kan jag i alla fall underbygga med att Camilla och jag drog till skogs för att hämta hem släp fullt med kaminved. Och i fredags bar jag och några åkare in ca 800 kilo ny köksinredning. Den här veckan upplevde jag också vilken uppriktig lyckokänsla det är att få skratta och glädjas. Komik och humor borde komplettera våra ordinarie fyra element. - Tänk om man hade haft humor, vad kul man hade haft! Det uttaalandet levererade Ainbusk singers vid deras jubileumsföreställning i slutet av 90-talet. Igår kväll var Camilla och jag på en annan jubileumsshow. Vi fick en glädjeupplevelse utöver det vanliga. ***** Hade mina föräldrar inte valt att göra som så många andra svenskar gjorde på 70-talet och köpt ett eget nytt hus, skulle jag ha varit klasskompis med komikern Thomas Pettersson under högstadiet. Men mina föräldrar antog erbjudandet att få subventionerat pris för villan vilket fick fart på byggbranschen och jag fick byta skola. Thomas och jag blev aldrig klasskamrater och mina gamla klasskompisar berättar att Thomas hade precis lika svårt som jag att hålla flabben i klassrummet och skämten lär ha haglat från Röinge-killen under lektionerna. Det hade inte varit bra med Tommy och Thomas i samma klassrum. ***** När riksdagen nu i tisdags öppnades officiellt efter höstens val klev Jimmie Åkesson (SD) in i det politiska finrummet på allvar. I svensk folkdräkt. Motivet skulle ha varit att hedra kung Carl XVI Gustaf. Nu är ju drottning Silvia invandrare så det kanske bara var konungen som hedrades med den åkessonska stassen.

***** Natten innan köket levererades fick jag två budskap som fick mig att snurra runt i sänghalmen ända till halvfem på morgonen. Det var två saker som inte stämde med planeringen av köket och orsaken till det var jag. Det kommer att lösa sig ändå, men jag har inte tagit tillbaka de förlorade timmarna sömn.

***** Finskor. Finskor. Kul språk, svenskan. Det ena ordet beskriver nationalitet av kvinnlig sort i obestämd form pluralis. Det andra avser skobeklädnad ämnad för bättre tillfällen.

***** Och apropå språk så säger väl skylten här en hel del på det temat.

***** I fredags kom alltså köksinredningen i mestadels platta IKEA-paket för drygt ett halvt centitusen kronor. Nu snackar vi Kitchen Makeover! Edit: Jag har troligen utfört en våldtäkt på matematiska regler där bl a användandet av prefix ingår, men ovan avsågs att köket kostade drygt 50 000 kr. ***** Härom morgonen på väg till jobbet såg jag en polisbil som körde en längre sträcka bakom en personbil. Av någon anledning blir jag alltid vaksam på hastighetsmätaren när jag har en polis bakom mig. Jag kollar inte lika mycket på vägen och därmed tar jag risken att bli stoppad för vingligt framförande av fordon snararare än fortkörning.

***** Av en ren händelse gick jag in i en mobiltelefonbutik där jag kollade in de senaste inkomna modellerna av androidtelefoner. Om jag ska köpa en ny telefon ska den som mina tidigare vara utrustad med FM-radio. Den använder jag nämligen flitigt idag och därför upplyste jag expediten om mitt behov - han var av yngre sort. Expediten tittade strängt på mig och undrade varför jag nödvändigtvis skulle ha en radio. De telefoner han rekommenderade hade nämligen inte detta. Jag upplyste honom omgående om att jag brukar lyssna på radio. - Men du kan ju streama radiosändningarna via ditt mobilsurf, sa expediten och tittade på mig som om jag var den siste på jorden som tror att surf är ett tvättmedel. I samma stund kände jag mig nedgraderad till en neanderthalare

***** Av medieintresset att döma är 2010-10-10 tydligen ett speciellt datum. Lika märkligt som 2009-09-09, 2011-11-11...

***** Jag har nog aldrig skrattat så mycket , länge och ihärdigt någon gång tidigare. Tror att Camilla tycker detsamma, det lät så på henne i alla fall när vi igår kväll var på Thomas Petterssons jubileumsshow i Halmstad Arena. Det dröjde väl bara sju minuter sedan var det skrattkramp och rinnande tårar. Thomas valde att blanda gamla beprövade och omtyckta stand up-skämt med lite nya betraktelser. - Jag har lätt för tjejer. Det är dom som har svårt för mig. En av kvällens bästa kommentarer tillsammans med berättelsen om att vara tjocktarmsrunkare på slakteriet.

Halmstadbor är inte lättcharmade men "sin" Thomas har de i sina hjärtan där glädjen och vurmelsen för hans bonniga stil är uppriktig - det märktes igår. Det är som om vi halmstadbor känner en befrielse av att komikern från Röinge tar på sig att öppet visa upp vårt kynne och särpräglade dialekt för andra, och när vi ser publikens positiva reaktioner på detta blir det lättare att acceptera hur vi är. Och hur vi låter. Vi får en identitet som många av oss kanske rent av kan vara stolt över. Det är kanske därför så många halmstadbor uppskattar Thomas Pettersson. Ett av skämten han drog igår var det här:

Inga kommentarer: