13 augusti 2009

Hur kul är det att baj-a i viktlöst tillstånd?

Efterlysning . Jag söker en begagnad elgitarr i gott skick som jag ska förära min dotter Karin. Har nån i läsekretsen tillgång till en gitarr, eller känner någon som vill sälja, hör vänligen av er till undertecknad. Veckans första dag konstaterade jag särskilt två saker: 1. Söndagens HBK-seger och efterföljande firande hos El Jimmy innebar ett uppvaknande som inte var särdeles välkommet. Det var blykeps och tunga ögon. Blev inte människa förrän efter lunch. 2. Hela Sverige jobbar. Nu är det slut med automatiska frånvarobesked på mejlen från vänkretsen. ***** Vi såg aldrig blixten. Men mycket kort därefter hörde vi åskan mullra där vi låg i det nedsläckta sovrummet. Mullret var dock annorlunda eftersom ljudet hade en mycket tydligare resonans än man är van vid när åskan härjar på avstånd. Det lät inte heller som om åskan slog ner i närheten för det ljudet är svårt att ta miste på. Så vi försökte åter somna in för natten, när det började dundra förbi fordon med virvlande blåljus på vägen utanför (Lilla Golfströmmen) i augustikvällens mörker. Räddningstjänst och polis styrde via bron över E6:an, och svängde därefter till vänster mot golfbanan. Vi for upp och sprang barfota ut i trådgården, lutade oss över muren med blickarna mot öster, och där borta såg vi blåljusen. Men ingen eld. Dagen därpå läste jag att blixten hade slagit ner i en villa i Styrestad, men som tur var kom ingen till skada. Vi förstod att vårt inköp nyligen av en brandsläckare till hemmet var motiverat. ***** När jag träffade kamrat Pat Rik i stadens utomhusbassäng uttryckte han ett komiskt namn för de knälånga badbyxor som är så vanliga på män på stränder och vid bassänger. "Billabong-fallskärmar", var namet för dessa underkroppsplagg. ***** Överskattad lögn Polisen i Florida grep en 44-årig man som hade 1 000 barnporrbilder i sin dator. Han bedyrade dock sin oskuld och hävdade att det var hans katt som hade hoppat på tangenterna eller kommit åt datorns mus (mus är väl troligast...), och på så sätt lyckats spara ner bilder på hårddisken. Polisen trodde inte på mannen och satte honom i fängelse. Husdjuret kunde (s)katta sig lycklig. ***** I onsdags var det den 12 augusti. Det är vår förlovningsdag. Firar man sånt? Jag föreslog att vi skulle ta tillfället i akt och på tu man hand besöka en restaurang/krog i stan. Det var nästan så att 3G blev uppfyllda: Gott - Generöst - Gratis. De två första i alla fall. ***** Såg en bil med registreringsnummer SXS xxx. Det är ingen hygglig bokstavskombination. Särskilt inte för den som läspar. ***** Det kan man kalla resa! Christer Fuglesang ska upp i rymden igen. Han är inte speciellt skraj för att ta sig ut i rymden igen: Detta dock undantaget hans problem med att uträtta sina behov (särskilt nr 2) i viktlöst tillstånd. Har man läst hans bok om den första resan förstår man problematiken. Fuglesang valde då att bära blöja. ***** I lördags tog jag mig ner till stan och besökte Konstfrämjandets galleri. Som medlem erbjöds man 50 % rabatt på deras alster. Istället för tillgängliga rabattföremål köpte jag två litografier av Lotta Backman. En av dessa var "Äggstanning". **** Är det inte ovanligt mycket fjärilar i sommar? Det är tydligen många i den insektsfamiljen som har puppat. Vad larvigt! ***** Apropå larvigt. Nu har Magnus Uggla börjat bråka med sitt skivbolag för att han får för dålig ersättning för de Uggla-låtar som Sony lagt ut på Spotify. Undrar om inte Uggla får göra en pudel vad det lider. Han har ju huvudpäls för en sådan... ***** I söndags eftermiddags visade SVT1 en av mina favoritfilner - fast boken är bättre. Filmatiseringen av Nick Hornbys, "Fever pitch" är riktigt bra och Colin Firth gör huvudrollen övertygande. Jag tror han håller på Arsenal på riktigt. Hur man kan översätta filmen till "En i laget" är dock humor av högt karat. Filmen handlar om hur man kombinerar den otroliga kärleken till fotboll och sitt lag, och samtidigt ska förena det med "riktig" kärlek till en partner. Ni som missade den med start kl 15:45 är att beklaga. Den finns dock att hyra eller att la...... ***** Och apropå Arsenal. Nu har ligan startat, och som den har startat. Go Gunners! ***** Vart tog Dr Bombay vägen? Saknar inte ni artisten bakom hitlåtarna från 1998, t ex "Calcutta", "SOS (The tiger took my family)", "Rice and Curry" m fl? Vad gör Johnny Jacobsen idag? ***** Så har då friidrotts-VM startat och för min del kan det innebära några kortare stunder framför tv:n. Jag funderar på varför de kvinnliga idrottarna ska (behöva) tävla i bikini, särskilt bikinibyxor. Har klädbranschen och de internationella idrottsförbunden kommit överens att försöka popularisera idrotten genom att låta kvinnorna vara kuttersmycken för publiken, som ju är övervägande män? Man har gjort samma sak i damvolleybollen för även där spelar kvinnorna i minimala byxor, för att inte tala om beachvoleybollen. I det här fallet har dock många kvinnliga aktiva reagerat negativt. Ja, detta feministiska inlägg till trots måste jag skamset erkänna, att inte heller jag kan låta bli att titta på, och förtjusas över de kvinnliga friidrottarnas bakre regioner. /T:sson

Inga kommentarer: