8 februari 2009

En hel församling har glömt tio Guds bud?

Killar & tjejer, glöm inte
...
...eller tycker ni att det är nåt kommersiellt påfund som man ska hoppa över?
*****
De första finalomgångarna av Vi i femman är nu avslutade och nu väntar vi på länsfinalen som sänds direkt i P4 den 10 mars. Titeln som bästa femteklassare (i den här tävlingskategorin) står mellan en klass från Särö och motståndarklassen från Kärleken. Finalen kan bli spännande.
*****
Vad folk runt omkring mig har varit sjuka den senaste tiden! Märkligt är att jag själv klarat mig ifrån de åkommor som florerat frekvent, även i min närmsta omgivning.
***** Träffade dottern på skivmässan i Alehallen förra lördagen. Hon visade glatt upp både påse och väska med innehåll bestående av både vinylskivor, CD-skivor och litteratur. Själv valde jag att gå efter de sällsynta rariteterna och inhandlade en badge/pin med Ska-motiv och en med RAF/The Who-motiv för 20 kr (vad det blir i mnkr orkar jag inte ens räkna ut).
*****
Förra torsdagen var det rejäl biljetthets. Raketbeslut om medlemsskap i Landslagssupporter följdes upp av snabbt köp av biljett till VM-kvalmatchen, Sverige-Danmark, i juni. Puh! Torsdagens biljetthets innebar att jag fick kuta för att komma i tid till spinningsessionen. Den var sällsynt varm och tung. Väl hemma igen tyckte fästmön att det kunde vara kul att gå på konsert i Stockholm i april då en av hennes favoriter, Tina Turner, uppträder. Jag loggade in på biljettsajten och lyckades till slut få två biljetter på ganska sunkiga platser. Online och snabbt. *****
Fästmön lämnade mig i veckan. Det var i och för sig väntat, för vem kan stå ut med mig under längre stunder? Min sambo skulle hälsa på sin mor och bror i Växjö under några dagar. Ur hennes rapport från besöket noterar jag att hon ägnade 3 timmar åt att städa och plocka undan leksaker i hennes brors lägenhet. Själv har jag inga syskon, men i vårt hem har vi samma support från sambon. Bortskämda? Utan tvekan. *****
Hallå där, församlingen i Knutby! Kan jag gissa att ni känner till tio Guds bud? Här är dem iaf:
  1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
  2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
  3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
  4. Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
  5. Du skall inte dräpa.
  6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
  7. Du skall inte stjäla.
  8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
  9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.
  10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans tjänare eller hans tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.
Såg första avsnittet i dokumentären om den religiösa församlingen i uppländska Knutby. Det är med blandade känslor jag fick en inblick i en sådan starkt hierarkisk församling där ledarna utger sig för att vara i direktkontakt med Jesus eller Gud fader själv. Det är nästan overkligt hur djävulskt sjuk en människa kan vara och hur försämlingsledarna kan åsidosätta flera av budorden som borde vara centralt i deras gudstro och religiösa utövande. Men den frågan fanns inte i dokumentären och inte heller i debatten i SVT samma kväll. Däremot satt två av ledarna och försvarade sitt ledarskap i en församling som möjliggjort dessa brottshandlingar. Åsa "Kristi brud" Waldau menade att Helge Fossmo hade bedragit församlingen. Bedragit?! Jag undrar vad dessa ledare har för perspektiv på sitt ledarskap och på hur det är ställt med moral, värdegrund och sunt förnuft i den församlingen. De må kramas, älska varandra och förenas i både tro och bön, men de är samtidigt redo att döda sin granne, svägerska eller vän. På ledarens kommando. I Sverige gäller religionsfrihet. Det är i normalfallet bra. Försämlingen i Knutby verkar dock inte utöva någon religion. Inte en sund sådan i alla fall. Jag ska fortsätta att följa serien om Knutby med intresse. Och fasa.
***** Ropade in nr 27 av tidningen Rekord-Magasinet från 1947. Varför just det numret? Jo, på sista sidans insida fanns en efterkolorerad lagbild av Halmstads BK. Lite kul att ha i sin ägo.
***** Efter två utmanande prova-på-pass med core är det nu dax för skivstångs- och spinningkombo denna lördag. Då blir det till att förbereda sig på lite träningvärk igen.
/T:sson

Inga kommentarer: