17 november 2008

Nu ler nog Blatter elakt. Och avundsjukt.

Min gode vän Björn mejlade mig en mini-quiz. Frågan var vilka svenska manliga fotbollsspelare som gjort mål på Brasilien i VM-slutspel, och i vilka städer. Eftersom jag triggas av slika utmaningar ägnade jag några minuter åt att försöka återskapa minnesbilder i fåfänga försök att svara på frågan. Nils Liedholms 1-0 i VM-finalen på Råsunda 1958 har jag såklart inget eget minne av, men jag minns Tomas Brolins reducering tll 2-1 i Italien-VM 1990. Du som vill testa dina kunskaper kan ju svara på enkätfrågan här till höger. ***** Jo du , Palle, Innis & Gunn (11447) , var en njutbar erfarenhet. Vid första sippen fanns ett inslag av sprit. men det beror på att den vilat sig i form på fat (?). Med tanke på priset 21,90 SEK blir det nog inte inköp i flakmängd, men väl enstaka buteljer även i fortsättningen. Skål! ***** Såg Fotbollsgalan i TV4 och kom ihåg min förvåning och besvikelse från föregående år med alla dessa reklamavbrott, och min förvåning över programledaren Jessica Almenäs ständiga ombyten. Jag fattar inte att hon accepterar att vara den lättklädda programledaren iförd klänningar som döljer allt mindre av henne för varje klädbyte. Har fröken Jessica fastnat i en arketyp som hon lärt sig acceptera eller väljer hon efter egen fri vilja? F d UEFA-presidenten, Lennart Johansson, såg bedrövligt skakig och vissen ut när han stapplade ut, stödd mot en käpp, för att dela ut pris till Pelé. Förstod senare att han ramlat omkull och slagit sig rejält, men ändå valde att fullfölja sitt uppdrag. Vår störste fotbollsledare genom tiderna mötte den bäste fotbollsspelaren genom tiderna. Det finns nog bara en som satt och log elakt åt Johanssons sviktande hälsa och som möjligen även avundades hans vilja; Sepp Blatter. ***** Ropade i dagarna in ytterligare två leksbilar på nätauktion. Min gamla Batmobile (1966) som jag hade stor glädje av i ungdomsåren kompletterades dagarna efter med inköp av en Volvo P1800 med Helgonets logotyp på motorhuven. Har jag fått samlarmani? ***** Jag undrar varför Adam Alsing börjat odla hår i nacken likt en pinsam Harley Davidson-gubbe. Är det för att ta fokus från hans allt mer svullnande buk? ***** Många äter så många julbord i jobbet, att de troligen är skittrötta på julmat när det är julafton, men andra skulle aldrig få för sig att äta julbord innan det ska ätas hemma. Jag representerar ingetdera. För tredje året i rad planerar vi för att börja julfirandet med att äta julbord ute med hela familjen, men den här gången byter vi Steninge med Söndrum. Då kommer vi bland annat att bjudas på traditionellt svenskt julbord, Baby Back Ribs, krokodil, struts, sötpotatis och Cheesecake. Med dessa transatlantiska ingredienser lär tomten i år heta Dirty Harry eller Zeb Macahan. ***** Apropå gubbar så fick Microsoft-gurun, Charles Simony, sin Lisa Persdotter till altaret. Särötjejen har gjort ett riktigt kap vad det gäller att gifta sig till lycka och förmögenhet. Nu vet jag att det i vissa kulturer anses berömvärt och avundsvärt för kvinnor att äkta betydligt äldre män, men jag kan inte låta bli att lämna ett tips till Lisa: Använd programmet MS Excel som maken uppfunnit. skriv in 60 (hans ålder) i en cell och sen 28 (din ålder) i en annan, och be programmet göra en subtraktion. Då får du skillnaden mellan din mans och din ålder. Vill du sen skåda in i framtida äktenskap kan du addera 20 år till din nuvarande ålder och lägga till lika mycket på din mans. Intressant läsning, eller hur? ***** Var i en butik för it-varor för att hämta ut en dator. Expediten/butiksbiträdet/IT-teknikern var trevlig och tillmötesgående, men (hör ni Tony Irving här?) han hade en egenhet/dålig ovana som var ytterst irriterande: han klafsade/slafsade med sitt tuggummi, med öppen mun. Sånt får mig att rysa av förfäran. "Smask-smask, tugg-tugg, klafs-klafs". ***** Hollywood-stjärnor och andra celebriteter gör allt oftare förskönande kirurgiska ingrepp i syfte att förlänga den allt mer borttynande ungdomen och att hålla sin fallande kropp på plats. Ansiktslyftningar och bröstingrepp har har nu fått sällskap av ännu ett område som blivit på mode att angripa. nämligen baken/stjärten. J-Lo och Beyoncé bakomsittande företräden har tydligen inspirerat sin omvärld, och nu görs flera plastikingrepp för att uppnå en präktig rumpa med karaktär. En amerkansk plastikkirurg berättar att han vid ingreppet tar fett från patientens kropp som sedan injiceras i bakpartiet. Problemet för dessa kändisar är att de bara väger typ 55 kg och är nästintill fettfria. Vill de ha en präktig brasserumpa får de därmed lägga på dig lite hull. Budskapet för dagen: If you aint got some, you wont get none. ***** Postens VD/koncernchef Lars G. Nordström gjorde en präktig pudel i lördags morse i TV4´s morgon-tv, vilket blev märkbart uppmärksammat. Under veckan har postmedarbetare. politiker och andra uttalet hård kritik mot det arvode som den vikarierande VD:n skulle få under sitt tillfälliga förordnande. Månadslönen var satt till ca 900 tkr och under tv-intervjun talade han stadigt om ersättningen och hans förståelse för kritiken, men förtydligade dessutom övriga inkomstposter. Just som intervjun gick mot sitt slut bad Nordströnm om ordet och förkunnade då, att han beslutat avstå från sitt arvode, främst med hänsyn till kritiken och uppmärksamheten. Jag tycker det var fel. Visserligen ska en VD ska fullt ansvar för bolaget som denne verkar för, men beslutet om arvodet var ju inte fattat av honom. Det kändes också som om han gjorde uttalandet spontant och inte planerat. Who knows? Det hade i mina ögon varit mer smakfullt om Postens styrelse tagit beslutet och på så sätt visat att de tar sitt ansvar. Det ska inte en enskild behöva göra. Var är modet och förståndet? /T:sson

Inga kommentarer: