15 november 2008

En släkt fogas kanske samman.

Måndagen den 10 november kl 19:40 förändrades mycket. Inte allt, men mycket. När en förälder eller nära anhörig går bort är man oförberedd på vad det innebär. Med min fars bortgång har jag fått en ny erfarenhet, och det är alltid nyttigt. ***** Det har varit en del kommentarer i veckan om detaljhandelsföretaget, Lidl, som hällde Klorin över kasserade livsmedel för att förhindra att hemlösa kom åt varorna i företagets container. Ett annat företag i samma bransch är Netto. Det är tragiskt att se Netto-butikerna med sin futtighet i sortiment och kvalitet. Även personalen verkar påverkad av den taskiga profil som butikskedjan dras med. Oftast är det ungdomar med invandrarbakgrund som arbetar i butikerna - det har jag inget emot - och jag vågar knappt tänka på vad de tjänar. De verkar i alla fall inte förstå att de arbetar i ett serviceyrke. Jag hälsade på kassörskan när mina varor rullade fram mot kassan, och hon såg överrumplad ut. Inget leende, inget engagemang. Bara ett "Hej". Finns det ingen butikschef i Nettos butiker?! Troligen har man sparat in på den kostnaden och lämnat butikspersonalen till sitt och sina kunders öde. Men det behövs. Inte minst för att entusiasmera personalen till att göra ett bra jobb och möta sina kunder på ett korrekt sätt. Varför har man sötmjölk på tre olika ställen i butiken? Nettos logotyp består av en animerad hund med en korg i munnen. Netto är snarare en tragisk byracka i detaljhandelen. Jag funderar på att vägra handla där också. ***** Söndag 16 november kl 11:10. Högmässan är igång och orgelns toner dånar över den fåhövdade församlingen. Prästen predikade om hur det skulle vara om alla kyrkor i landet skulle stängas. Han kommenterade att besökarna i kyrkorna blir allt färre, men att svenskarna ändå sätter sin tilltro till kyrkan för de fyra kända sakramenten; dop, konfirmation, vigsel, begravning. När prästen förkunnade namnen på de i församlingen som gått bort, nämnde han bland andra min far. Det knöt sig i halsen och det kändes overkligt. Läste han verkligen upp pappas namn? Är han borta?! Vi återsamlades hemma hos oss och pratade om allt möjligt. Vi är en liten släkt och vi har uppriktigt sagt inte varit särskilt tighta genom åren. Inte sedan mormor gick bort i alla fall. Möjligen kan såna här händelser kitta ihop släkten. Det hade pappa gillat. Han arbetade med kitt, så glasmästeriarbetare han var. En skicklig sådan dessutom. ***** Pinsamma Ljungskile är äntligen ur Allsvenskan. Deras uppträdande i kvalmatchen mot Brommapojkarna liknade ett korplag från 80-talet. Kan man inte spela kan man ju sparka sönder motståndarna istället. Deras tränare, Wilson, är minst lika pinsam. Hur många matcher har han fått se från läktaren p g a bristande uppförande mot domartrion? När de gör en plattmatch när det istället krävs prestationer kan man ju som kass tränare alltid försöka skylla på domaren. Tack för kaffet. Jag önskar Ljungskile lycka till, med att posera i Panos badbyxor eller vad som helst, bara jag slipper se det här ängagänget i Allsvenskan igen. Ridå! ***** Jag tänkte ge Netto en chans så jag besökte deras hemsida ihop att finna svar på deras filosofi eller strategi. Jag hittade genast länken, Koncept, och där skulle jag nog få mina svar. Yeah, right! På den undersidan fanns istället rubriken, "Starka fakta om Netto" med info om hur många butiker som fanns i varje land där Netto finns representerat. Är det ett koncept?! På Nettos hemsida fanns även möjlighet att ge besked om man ville hyra ut eller sälja mark till koncernen. Det var ett märkligt erbjudande, men här är ett tips: Try the Moon! /T:sson

Inga kommentarer: