14 juni 2008

Jag minns att det var pinsamt att hållplatsernas namn ropades ut.

Den här helgen ägnades till viss del åt jobb på tomten. Två ton sjösten skulle utplaceras utmed fasaden på tomtens baksida. För hand. Tvåtusen kilo sten skyfflades med spade, kördes med skottkärra och placerades ut med räfsa. Sambons "lillgrabb" (189 cm i strumplösten) fixade själv ut halva mängden och jag tog resten. Det känns i ryggen. ***** Normalt sett är jag ju som bekant heligt förbannat trött på alla dessa reklamavbrott på vissa tv-kanaler. Men jag måste erkänna att vissa reklamfilmer är värda uppmärksamhet. Jag tänker på en särsklt aktuell reklamfilm som egentligen marknadsför något så vanligt och tråkigt i reklamsammanhang som livsmedel. Men bra är den! http://www.kossan.se/roliga-filmer/kavli_raekost.htm ***** Arbetsveckan som gick var särskilt annorlunda. Tillsammans med två kollegor jobbade vi ihop ett anbud som ska lämnas in efter helgen, och det ska lämnas via en webblösning vilket är en utmaning i sig. Anbudsjobbet med kollegorna var särskilt positivt och vi fick göra både beräkningar och en hel del antaganden, men det är ju inte ovanligt i såna här sammanhang. Även om vi inte skulle lyckas ta hem kontraktet har arbetet varit en värdefull erfarenhet. Samma dag som vi gjorde vårt anbudsarbete fick jag med kort varsel agera stand-in för min chef. Jag hade redan bidragit med en del uppgifter till honom, men nu skulle jag plötsligt ikläda mig hans kläder. Uppdraget handlade om att vara med i en f-------------. Jag kan dessvärre inte avslöja vad jag deltog i eftersom det i nuläget är hemligt. Snacka om cliffhanger! ***** Veckans öppningsmatch i EM spenderas tillsammans med några kamrater, klädda i gult, med laxsnittar i tunnbrödrulle och en hel del alkoholhaltig dryck. Kvällen gick i glädjens tecken och jag cyklade hem med lätta trampdrag. Trots den mycket kraftiga sidvinden. På grund av alkoholintaget fick jag ta bussen till jobbet dagen därpå. ***** När man åker buss i länet får man alla hållplatsers namn uppläst. Det är en falkenbergskille som läst in alla hållplatser. I hela länet! När jag gick på högstadiet och gymnasiet fanns det en busschaufför som läste upp namnen på alla hållplatser i stan. Jag minns att det var aningen pinsamt för jag hade tidigare bara hört detta fenomen när jag varit i Stockholm. Det är skillnad att höra en chaufför ropa ut namn som "Stureplan", "Odenplan" etc, mot att höra t ex "Kärleken" och "Klyftehög". Kanske var det ännu mer pinsamt att åka med min pappas kusins pappa, för han var också busschaufför. Han läste dock inte upp hållplatsernas namn, men var lite butter i sitt yrkesutövande. Sånt var känsligt för en tonåring. Chauffören som läste upp hållplatsnamnen var pappa till en av mina klasskamrater på högstadiet och han var en riktig arbetsmyra. Mannen var kyrkvaktmästare och delade även ut tidningar vilket han gjorde från en högerstyrd liten bil, en sån som Posten hade för postutdelning fast då var fordonet gult. Chauffören äger idag ett lokalt välkänt reseföretag och min f d klasskamrat är en av chauförrerna på deras långresor. Några hållplatsnamn ropar de väl knappast ut längre. /T:sson

Inga kommentarer: