16 juni 2008

Finn fem föl.

Det händer ofta att jag glömmer de natursköna omgivningar jag har i mitt närområde. Okej, någon havsutsikt har vi ju inte och luften doftar inte heller av salta västvindar. Men kommer man med bil eller på cykel uppe från g:a flygflottiljen och susar förbi kyrkan, för att därefter stäva in i allén som leder en förbi det gula slottet med sin slottspark, inser i alla fall jag vilken trevlig och historisk miljö vi har omkring oss, på vägen till och från hemmet. Det är historisk mark med ett slott som haft ägare med koppling till heliga Birgitta och ätter som Stenbock, De la Gardie och Staël von Holstein. Jag ska lära mig att uppmärksamma och uppskatta detta mer. ***** Varfär skickade Lagerbäck-Andersson in elva marsvin i ett ide med motiverade ryska björnar? Jag ler åt och imponeras storligen av Torkiet. Deras vilja och ork är imponerande och jag undrar hur ledningen och spelare kan få en kollektiv känsla av att matchen kan vinnas, även när hoppet egentligen är ute, orken inte borde finnas kvar och slaget borde vara förlorat? Efter Sveriges VM-framgång 1994 har svensk landslagsfotboll rasat på rankingen. Visst, vi tar oss vidare till mästerskapen men väl där verkar ingen tro på framgång. Är vi redan nöjda? Turkiet blev VM-trea 2002 men deras framgångar fortsätter. I matchen mot Kroatien hade laget åtta inhemska spelare - bara tre utlandsproffs. Finns svaret där? ***** Så har då sonen genomfört sin första kroppsutsmyckning. Premiärtatueringen placerades på övre högre arm och utfördes i en tatueringsstudio i Växjö. Innhavaren utför även piercing av olika sort och på/i de kroppsytor som kunden själv önskar. Jag var inne på tatueringsstudions hemsida och fick se exempel på s k intimpiercing. Då snackar vi INTIM piercing! Det gjorde ont bara jag såg det och jag undrar hur tjejerna stod ut med smärtan då de fick sin v----- genomstucken med en nål för att ge plats åt ett smycke. Kunden före sonen skulle pierca sig. Jag påtalade för honom att jag var beredd att gå ut om den unga tjejen skulle börja skrika, för jag visste ju inte var på kroppen hon tänkt göra ingreppet. Istället för jämrande eller skrik hörde jag den myndiga tjejen småfnissa och prata lågmält med sin väninna, under tiden som tatueraren utförde ingreppet. Det visade sig sedan att det vsr tungan som skulle piercas och hon verkade inte annat än glad efteråt. Märkligt. ***** Ljudet från ett tatueringsinstrument (vet inte vad det kallas men i Asien använder de en vass bambupinne) är ilsket och högljutt på ett irriterande sätt, och tatueraren erkände att han blivit aningen ljudskadad. Jag fick en klar bild av hur ljudet kan illustreras, för det låter som en ilsken geting som kalasar på Red Bull. Den får inte vingar av det men den väser ta mej fa-n! ***** Varför rubriken "Finn fem föl"? Ja, jag vet inte, det var kanske för att skapa uppmärksamhet för blogginlägget. Jag är nämligen inte intresserad av hästar, än mindre av föl. Man kan ju tänka sig att det är en lek med ord, en association med "finn fem fel" som är mer bekant. Ett fel med mig kan ju vara att jag inte älskar hästar. Jag har nog fler fel, beroende på vem man frågar. ***** Trodde jag "vuxit ifrån" samlingsskivor som Absolute Music XX, men ack vad jag bedrog mig. Häromdagen landade två samlingsboxar med 70- och 90-talslåtar som jag beställt efter moget övervägande. Nu står jag i köket med cd-spelaren på otillbörligt hög volym och bara ler igenkännande för mig själv åt musikaliska storverk som "Baker Street", "My Sharona", "Because the night" och "Livin´ thing". Sistnämnda är ett av spåren från en av tidernas absolut bästa LP-skivor, "A new world record" med ELO. Jag köpte plattan när jag sommarjobbade i Falkenberg och minns att jag satt i en designfåtölj liknande "Åskbollen" med inbyggda högtalare. Vet inte om det var just det som fick mig att köpa skivan eller om jag föll för den vid första lyssningen. Vad jag däremot vet är att sambon har samma skiva i sin samling, men så har hon ju bra smak.

/T:sson

Inga kommentarer: