9 april 2008

Dax att (b)logga ut?

Jag har vid flera tillfällen ondgjort mig över bröderna Schulman och deras märkliga mediaframträdanden. Av en händelse hittade jag in till klanens hemsida och det tog inte långt stund förrän jag insåg att den var annorlunda intressant. Se Schulmanbrödernas skruvade sajt. ***** Mitt fotbollsintresse väcktes så sakteliga under 70-talets början. Farsgubben som var (är?) halmian tog med mig på ett derby mellan Halmia och Halmstads BK. HBK vann med 1-0 och jag minns att farsan var skitsur. Och jag blev bollklubbare från just denna dag. Tidningen Buster hade stor del i känslorna för "det gröna fältets schack" där jag i varje nummer med intresse följde Knockout-Charlie, Benny Guldfot, Johhny Puma (brottaren), Super-Mac, golfcaddien Danny och dom andra karaktärerna. I senare utgivningsår tillkom även Åshöjdens BK, faktiskt innan jag hunnit läsa Max Lundgrens uppskattade böcker om Jorma, Bagarn, Blåbärskungen å de andra. Benny Guldfot hade problem att hålla koll på sina gammalmodiga men magiska fotbollsskor som han ärvt av den legendariske Kannon-Keen. Utan skorna var han en medioker fotbollsspelare, men med sina skor var han magisk. Mac "Super-Mac" Mahoney var en högrest och kompakt skotte med ett mäktigt skott och oftast var det han (surprise!) som avgjorde de täta matcherna för sitt Princes Park i den skotska ligan. Det fanns en förlaga med samma smeknamn som bl a spelade för Norwich där han var en framgångsrik målskytt. Jag såg Super-Mac i svensk tv där han medverkade i kändistävlingen Superstars tillsammans med bl a stavhopparen Kjell Isaksson, diskuskastaren Richard Bruch och andra dåtida idrottsstjärnor. Med förebilder både från serietidnings- och den verkliga idrottsvärlden vaknade mitt intresse för idrott och fotboll. Det intresset håller i sig. Dock läser jag inte Buster, även om den tydligen ges ut fortfarande. ***** En ny folksjukdom håller på att växa till sig. Det handlar inte om oljeborrsplattformar, inte om att att arbeta i gruvor, i kärnkraftverk, inte heller cisternrengöring eller asbestsanering. Istället har en en annan hälsovådlig sysselsättning identifierats; bloggandet. Bloggare världen över är så streassade att publicera, att leverera nyheter och att ständigt vara nåbara och uppkopplade, att de slut riskerar att bloggstressa sig till döds. Mitt tips för att motverka detta: (b)logga ut. /T:sson

Inga kommentarer: