17 mars 2008

Fjasko i försvaret.

Påsken sägs ha kommit rekordtidigt i år och jag tror inte jag fått en bra förklaring på varför. Det jag med säkerhet vet är att jag är trött på sill. Det är sill till jul, till midsommar, till kräftorna och till påsken. Men i år var det trendbrott och sillen uteblev. Fast nubbe blev det. Man måste ju inte bryta alla traditioner.

Snön kom rekordsent och gissa vilka som var pigga värre då? När snön började falla tidigare i vecken fick jag rapporter på jobbet om att polisen hade kontroll av folk som var på väg till jobbet. Det var blåskontroll. Och däckkontroll. Jo, det hade väl anat att mildvädret fått bilisterna att sula om till sommardäck aningen för tidigt och eftersom rikspolisledningen kräver att distrikten ska genomföra ett visst antal kontroller om året, var det bara för stans konstaplar att bege sig ut på sitt korståg mot dessa förhärdade statsmedborgade. Man kan säga att en del blev blåsta på däcken.

***** Det är lätt att påstå att vi nu upplever ett fJASko i det svenska luftförsvaret. Egentligen borde jag känt oro redan under min egen grundutbildning (kallas lumpen i folkmun) i infanteriet, där vi fick kasta kottar istället för knallskott eftersom de var så dyra. Det var också återhållsamt med ammunitionen och våra befäl gjorde klart för oss att 9 mm i skarp upplaga kostade 2 kr styck. Och då hade vi inte kommit till utbildningsdelen då vi skulle lära oss skjuta med granatgevär och vad de granaterna kostade vågade man ju inte bara tänka på. Vi sköt dom mot stridsvagnar som var gjorda av jutesäckar. Ett befäl poängterade ofta att spaden var soldatens bästa vän, men med det menade han att spaden var livsviktig för att kunna gräva hål att gömma sig i när granatsplitter skulle vina om oss i riktig strid. Vi var dock inte dummare än att vi förstod, att dåtidens handeldvapen inte kunde skada någon på över 100 meters avstånd, och då var det lika bra att använda spaden mot lede fi. Varför skjuter jag då in mig på luftförsvaret? SVT rapporterade i påskaftons nyhetssändningar att besparingarna i försvaret gått så långt, att de som går flygutbildning inte får flyga JAS på riktigt utan bara i simulator. På flygflottiljerna har flygtiden halverats och med den här takten kan blivande stridspiloter t o m tvingas göra om sin utbildning. Nu tycker jag ju visserligen att behovet av ett konventionellt svenskt försvar verkar överdådigt - det existerar ju ändå inte här utan i alla andra världsdelar - men om det nu står fullt stridsutrustade JAS-plan för 200 mnkr, är det väl lämpligt att piloterna som ska försvara vårt luftrum får lär sig flyga planet. De behöver ju inte använda de vapen som planet är bestyckat med, om det är det som kostar mycket pengar. Det finns ju gott om kottar i skogen.

***** För att åter ge mig in i att leka med ord, som ju är en av mina favoritsysselsättningar, så börjar jag misstänka att favori(n)terna kanske inte håller. Det italienska fotbollslaget F.C Internazionale Milano vann ligan förra året (scudetton) och är favoriter även i år. Även om Zlatans lag leder ligan på fyra poäng så jagar Roma tätt i hälarna, inte minst efter att Ibrahimovics forna lagkamrater i Juventus besegrat Inter på deras hemmaarena, San Siro, påskafton. Det är mycket som går emot Inter just nu, och nyligen blev dom utslagna ur Champions League utan att de lyckades göra ett enda mål på Mersey-laget Liverpool. Personligen håller jag inte på Inter men jag har en teori som innebär att Zlatan kan komma till sommarens EM med taskigt humör om inte hans lag tar hem scudetton. Och en tjurig Zlatan har vi ingen glädje av i det svenska fotbollslandslaget. Basta!

*****

Testa gärna detta den som kan...

Inga kommentarer: