13 april 2009

Plötsligt har ungdomar börjat intressera sig för politik.

På annandag påsk tog jag mig in till stan för att njuta av det härliga vädret. Jag tog min vana trogen plats på östra sidan av Nissan, en bit från biblioteket, och vred mig snett mot vänster för att middagssolen skulle nå mitt bleka ansikte. Såg ett ungt par på en bänk i sällskap av en beige liten hund. De ägnade inte hunden nån uppmärksamhet, utan var helt uppslukade av varandra. En krum man i 80-årsåldern med huvudet i framstupa position kom stapplande förbi mig med gåstavar. Stavarna behövde han nog för att hålla balansen, för hans späda kropp skrek inte precis efter fettförbränning. Ett par unga killar kom glidande med varsinn skateboard. Tänk att denna leksak fortfarande attraherar ungdomar! Första gången jag såg skateboardåkare var 1977 i samband med skolresan i 9:an, när vår buss kom in i en av Londons förorter efter att vi landat på flygplatsen i Luton. Jag var fascinerad över hur ungarna for förbi på sina brädor.
Efter halvannan timme i solen tyckte jag det var dags att åka hem och göra nån nytta.
*****
Här är världens just nu fulaste bil. Enligt mig i alla fall. Inte vet jag vad VW´s designerteam tänkte när de skulle rita på nästa modell av Skoda Fabia, men inte fasen blev det rätt. Kanske vill de återupprätta det gamla varumärket av en ful tjeckisk folkbil. Varje gång jag ser bilen ute på vägarna får jag obehagliga rysningar och jag kan för mitt loiv inte begripa hur folk kan köpa den. Men bevisligen lockar den köpare för det är fullt av den ute på vägarna. Troligen är det priset snarare än utseendet som lockar konsumenterna. Bilen kostar nämligen 127 000 kr (1,2 l).
Vilken är enligt dig världens fulaste bil genom tiderna? Mejla gärna förslag till: mailto:tommy_teson@hotmail.com.
***** Det kommer flera rapporter om folk som haft grankvistar växande i sitt innanmäte. En kille hade en grankvist i lungan i 14 år. Han åt granskott på ett överlevnadsläger men satte i halsen och därefter fick han flera års besvär med sjukdomar. Till slut lyckades sjukvården hittade både granbarr och grankvist i mannen. Jag förstår att det är jobbigt att ha ett barrträd växande i lungan, men tänk på alla de som faktiskt heter Grankvist i efternamn. Vem tänker på dem?!
*****
HBK´s svaga passningsspel i hemmaförlusten mot Brommapojkarna i onsdags kan enligt tränaren och HP-sportkrönikören skyllas på den dåliga och ojämna gräsmattan. Vilken tur, för jag trodde för ett ögonblick att det berodde på spelarnas bristande förmåga att göra mål.
*****
Veckans fällande domar i målet mot huvudpersonerna i sajten The Pirate Bay fick inte bara ett massmedialt stort genomslag. Piratpartiet fick 500 nya medlemmar på två timmar efter utfallet i Stockholms tingsrätt. Dessutom var det ungdomar som anslöt sig till det fildelningsförtjusta partiet. Det var en oväntad effekt på ett väntat domstolsutslag. För egen del tror jag det ligger mycket i det krönikören Lotta Gröning uttrycker efter domen. ***** Efter helgen väntar två dagars vistelse i kungliga hufvudstaden. Fästmön och jag ska se Tina Turner uppträda live i Ericsson Globe Arena. Ska även försöka hinna med att träffa en gammal polare från gymnasiet. Ska bli kul med storstadsmiljö som omväxling till vardagen. Om än för några få dagar.
***** I egenskap av stor radiokonsument saknar jag en riktigt go´ fredagsunderhållning i radion. Sedan det hysteriskt roliga programmet "Deluxe" upphörde har det varit nattamörkt i radion. Det nuvarande humorprogrammet "P3 Apelsin" doesn´t do it for me. At all. Vem minns inte fredagseftermiddagarna när Niklas Levy och Ingemar Storm underhöll friskt med "Metropol"?! Det var radiounderhållning av hög karat. And I want it back.

***** Män kan råka ut för behåring på olika delar av kroppen när de kommer upp i åren. Det är inte särskilt ovanligt. Men de här iranska killarna tar väl ändå priset...

/T:sson

Inga kommentarer: